Sol och blåst om vart annat

 Vädret verkar inte riktigt vilja bestämma sig om det ska vara vinter, vår eller sommar. Helgen bjöd i allafall på sol och en hel del timmar i stallet.
 
Fredagen slutade jag hastigt som lustigt tidigt så jag hann rida innan min efterlängtade massagtid mot kvällningen. Det var fint väder, men mycket blåst, började med att skritta en runda ute som uppvärmning, hade sedan tänkt vara på utebanan, men blåsten och tokiga hästar i hagen gjorde att jag valde att gå in i ridhuset. Nog för att vi ska träna på att rida ordentligt i distraherande miljöer, men jag kände väl inte riktigt för det denna dag. Så ridhuset alltså. Jobbade mycket med övergångar och tempoväxlingar, fem steg fram och fem steg tillbak som Lotta pratade om på träningen. Han blev väldigt lydig av det och kändes ganska så med. Sedan måste jag nog släppa ännu mer på handbromsen, men vi har börjat resan ditåt i allafall. Galoppfattningarna var bra och det börjar ta sig med ställningen på volten i galopp också. Mycket nöjda var vi nog båda två när vi avslutade.
 
Lördagen bjöd på uteritt med sällskap av två andra. Tog oss över stora vägen och sprang omkring bland kullarna där. Trots kraftig blåst skötte sig hästen exemplariskt, hade huva på, så den kanske hjälpte en del. Blev omkörda och mötte bilar och han skötte sig hela tiden. Kollade knappt när vi gick bredvid stoa vägen, lite på en mjölkbil, men han spände liksom aldrig till sig som han kan göra. Ledde över vägen både dit och hem, men annars satt jag i sadeln hela tiden. Han gick först hela turen också, även om han fånade sig lite i skogen när de hade fällt träd som han inte sett tidigare. Annars mycket snäll och trevlig.Lyckad tur med andra ord.
 
På lördag är det dags igen.
Söndagen bjöd på ensamtur på grusvägarna, relatigt lugn trots blåsten, gjorde en del övergångar. Det mest spännande som hände annars var att vi träffade på små barn med cykel, mycket intressant, men de kom inte jättenära så han kollade mest nyfiket, bra träning.
 
Idag började vi med att skritta lilla rundan nedanför bäcken och sedan gick vi in på ridbanan. Blåste en del, men inga hästar ute i hagarna, så lagom med utmaning med andra ord. Lite låg handbromsen i, men jag tycker att vi fick till det ganska bra i traven tillslut och att han slappanade av bra. I galoppen fick jag ingen riktigt bra känsla (jag tror att vi är på väg över en tröskel där och är övertygad om att det snart släpper), men i traven var han bitvis så fin, så fin. Vi började med att jag red lätt och mycket serpentinbågar, sedan över till nedsittning och öka/minska tempot, finfina hästen, snälla låt mig ha samma inställning på lördag och att han är på samma goda humör. Galopperade sedan lite i båda varven innan vi travade av. Fattningarna var himla bra, medan vi fortsätter jobba med ställningen på volterna, men som sagt, jag tror vi är på G där snart också, lite mer styrka behövs helt enkelt. Efteråt hade vi mysstund med ordentlig rykt <3
 
Det Positiva: Mitt gula hjärta
Det Negativa: Skavsår
 
Crossroads

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0