Byron Bay

Byron Bay var vårt första stopp efter Sydney. Vi kallade det för återstoden av resan "Hippiestället" trevligt och charmigt på sitt sätt, även om jag känner mig lite obekväm i närheten av människor som uppenbarligen är lite för glada i huvudet.

Till fyren skulle vi

Försökte fota delfiner!
Östligaste punkten
:D

Solnedgång <3

Mina extra solbrillor jag köpte när jag trodde att jag tappat bort mina vanliga
(som jag sedan hittade under sängen på hostelet, men de fick tjänstgöra ändå
då Lollo solglasögon gick sönder senare under resan, tyvärr överlevde de inte allt
bussåkande och av att ligga löst i min ryggsäck som jag använde som kudde så
de gick sönder i slutet av resan och fick aldrig följa med hem till Sverige).

Happy Birthday boy!

Idag är ingen vanlig dag för idag är det Maximens födelsedag, Hurra, hurra, hurra!

Bästaste hästen i hela vida världen fyller fem år idag, nästan vuxen med andra ord. Dagen ska firas med morötter i mängder, lekar i ridhuset och kanske lite småskutt, vi får se vad han är sugen på.

Jogging

Man blir trött av att jobba, försöker komma in i det så gott jag kan, men det är lite kämpigt, speciellt som jag startar upp ridningen smatidigt med muskler som närmast förtvinat under semestern, inte för att vi legat och latat oss hela tiden utan för att jag med klarhet fått reda på att vissa muskler använder man verkligen bara vid ridning.

Förra sommaren.
I allafall så tar vi korta pass nu i början och idag var vi en sväng på ridbanan. Jobbade ordentligt i skritten först, var ganska tungt underlag på banan också efter regnskurarna under dagen. Det fungerade ganska okej tycker jag, stundtals hittade vi tillbaka till varandra. Maxim lyssnade för det mesta bra med fokus på mig, red volter och serpentiner och mot slutet lyckades vi samla ihop oss tillräckligt för att inte välta inåt eller rinna iväg framåt. Travade lite också på lite större volter, lite springigt och så flöt han iväg lite när jag inte var med med ytterskänkeln, men vi jobbar oss tillbaka. Trött matte efteråt, lite svettig häst, det blir varmt när man rör sig i solen.

Han fick äta gräs medans jag mockade idag också, såg ut som om det var lyckostunden för dagen. Sedan gjorde jag något annat spännande idag också. Maxim är nu anmäld till sin första utställning, min också, så det är väldigt spännande, fem veckor kvar är det så vi har lite tid att träna. Bra det, för träning från marken kan man aldrig få för lite av. Vi ska börja lite redan imorgon, då är det nämligen en mycket speciell dag!

Det Positiva: Att veta vad man vill
Det Negativa: Vissa vägval

You will always be the most important

Stränder runt Sydney i bilder

Vi besökte Bondi beach och Manly beach när vi var i Sydney så här kommer ett gäng bilder från de två soliga dagarna.

Manly Beach

Bondi Beach

Gillade båda ständerna ungefär lika mycket och hade gärna besökt dem igen, tyvärr var det kallt och regnigt de dagar vi fick i Sydney på slutet. Det som var helt otroligt bra på båda ställerna var att det fanns ställen att fylla på sin vattenflaska längs med hela standen och strandpromenaden, underbart om man ska promenera omkring mycket i solen. Dessutom fanns det publika grillar också, det fanns det sedan på de flesta stränderna vi besökte senare på resan, Australiensarna gillar sin BBQ, helt klart!

Stark

Det var länge sedan som jag kände mig så pass stark som jag gör nu, både i kroppen och i huvudet. Hela hösten och vintern har jag, inser jag nu när jag kommit hem, sakta men säket hamnat i en ond spiral och blivit tröttare och tröttare. Orken har aldrig riktigt funnits där. Jag har sovit för lite, tvingat mig upp på morgonen och kämpat för att komma i tid till jobbet. Kanske krävs det att man sover tio timmar per natt i några veckor för att man ska återhämta sig ordentligt?

Idag var första jobbdagen, blandade känslor inför det, men nu på kvällen känns det helt okej. Det var väl ungefär som jag förväntat mig att komma tillbaka. Cyklade till jobbet och sedan ut till stallet. Maxim hade ju vilodag så tanken var en snabb visit, fixa höpåsar, låta honom beta medans jag mockade en kärra i hagen och sedan hem. Det började med att jag stod i en halvtimme och pratade i stallet med stallägarna som precis haft insläpp för de hästar som sover inne. Förresten, sommartecken, hästarna i Maxims hage sov ute för första gången i natt! I allafall så pratade vi lite och nu ska jag testa en häst senare i veckan. Jag har funderat lite fram och tillbaka sedan en tid tillbaks om jag har ork och tid för en extrahäst någon dag i veckan, främst för att kunna rida ut tillsammans med Johan lite mer regelbundet och utan att behöva låna en häst varje gång. Och nu dök det upp en liten möjlighet till det, vi får se hur det går och om det blir något av det, en fjording är det i allafall.

Till slut kom jag ut till Maximen i allafall, han blev glad och lycklig över att få gå på en inhägnad gräsplätt ett tag medans matte slet med mockningen i hagen. Kändes bra att vara ute i friska luften efter hela dagen på kontoret. Nu ska jag ägna kvällen åt att koka flädersaft.

Det Positiva: Sommar
Det Negativa: Regn

Ge mig frihet

Blue Mountains i bilder

Ett av mina absoluta favoritplatser i Australien är Blue Mountains en nationalpark två timmars tågfärd utanför Sydney. Härfiga vyer och härlig bergsluft, mer kan man knappast begära.

Vackra vattenfall

Skog

Vyer!

Three sisters

Mera vatten <3

Det var en underbart fin plats att vandra på, en plats jag definitivt tänker besöka igen.

Sydney i bilder

Här kommer så första laddningen av bilder från resan. Tänkte dela upp det lite efter platserna vi besökte och börjar med Sydney. En stad jag verkligen gillade.

Jag med operahuset och Harbour Bridge bakom
Stort träd i Botanic Garden
Operahus
I Botanic Garden
Konstig blomma
Var till ett zoo i Sydney och kollade in lite djur
Sydney i solen
Skymning: Operahuset och St Marys Katedrel

Ett litet smakprov i allafall. Det kommer mera de närmaste dagarna.

Sol i sinnet

Varmt och lite sol idag och det känns som sommar. Inte riktigt så att jag vill börja jobba imorgon, men det ska nog gå det också. Gratulerar mig själv till att jag tänkte lite och tog ledigt de här två dagarna i allafall. Känns som om jag behövde det.

Jag kom ut till stallet ganska tidigt även denna dag. Pysslade runt och gjorde klart allt innan jag hämtade in Maximen. Borstade och myste även idag, han fäller fortfarande lite, mest i ansiktet så där får man mer än gärna klia extra mycket. Vi red ut en sväng idag, en halvtimme på vallen blev det, skritt och trav och förutom en liten incident med en sjöfågel så gick det bra, han är inte lika stark och stadig som förut, men bitvis så gick han riktigt bra, speciellt på hemvägen, men utan att han blev stark och springig, kunde bromsa honom med sätet och så behöll han den trav jag ville att han skulle ha. Härlig känsla. Vi tar det lugnt nu i början och trappar upp lite försiktigt, både för hans och mattes skull. Så imorgon blir det vilodag, jag ska försöka ge mig på att cykla både till jobb och stall, mitt nya liv är ju här nu så jag ska ge det ett försök, det är faktiskt inte långt och på sommaren är det ljust länge på kvällen.

Annars så fick han beta lite gröngräs medans jag mockade en kärra i hagen och funderade över hur jag ska göra med betet. Vi får se hur det blir med de andra hästarna också, kanske några till som vill ha sin häst på magert bete och då kan Maxim sällskapa med dem, annars får vi lösa det på annat sätt.

Det Positiva: Sommar
Det Negativa: Sjöfåglar

Hello my little friend

Återförening

6 veckor av tysthet. Om man vill läsa om mitt underbara äventyr i Australien kan man göra det på min resdagbok HÄR. Jag kommer inte att skriva så mycket om den här på bloggen, men därimot tänker jag kicka igång den här omstarten med att göra lite fotoinlägg från resan. Mest för att resdagboken är trög att ladda upp bilder på och för att även de som inte har facebook ska kunna se vad jag har haft för mig.

Men, nu är jag alltså hemma igen. Och efter ett stopp i Västerås för att gå på så underbart fint bröllop, eller ja, bröllopsfest eftersom mitt plan landade mitt i själva vigeln, så landade vi hemma i Linköping igår kväll. I morse kom jag upp bra, hann njuta av frukost och sedan ge mig av till stallet i god tid. Det kändes lite konstigt att sätta sig i silverbilen igen, men ändå välbekant och vägen till stallet såg ut som den brukar, bara väldigt mycket grönare än när jag åkte.

Jag kom fram och efter att ha läst lite i boken om vad Maxim varit med om (blivit rädd för kor och traktorer) gick jag ut till hagen för att hälsa på honom. Han hörde mig inte när jag ropade från grinden och heller inte när jag var halvvägs genom hagen (eller så låtsades han, komma har efter 6 veckor liksom och tro att man ska bli välkomnad av öppna famnen, humpf.) men när jag var några meter ifrån bestämde han sig för att komma fram i allafall och han gillade att få morot och bli kliad i pannan och i öronen. Sedan gick vi upp till stallet tillsammans och jag hann klia och borsta en stund innan hovslagaren dök upp. Med både slickgodis och öronkli så skötte han sig fin och fötterna blev omhändertagna, ena framhoven är lite sprucken och ganska ful, hoppas det torkar upp snart så det inte blir värre.

När hovslagaren var klar tog jag fram saxen och tog itu med manen. Ingen som vågat klippa den medans jag var borta så den var lite ostyrig, fick klippa ner den ganska rejält. Maxim tyckte att jag var tråkig! Komma här och klippa man, jag tänker inte stå stilla, så det så! Men till slut gick det hyffsat, får fixa det sista en annan dag när humöret är lite bättre. Mötte också K i stallet som är en av dem som tagit hand om Maximen och hon berättade om gårdagens äventyr. Blöt asfalt, långtradare och en mycket upprörd fjordkille som gick i något passageliknande för att det var så spännande. Men allt hade gått bra och han hade fått klättra i backar också och blivit trött.

Tillslut så kom jag så långt som att borsta hela hästen och få på sadel och träns så vi kunde ge oss ut en sväng. Skrittade med långa, glada steg ut från stallplanen och det kändes fin att sitta i sadeln igen. Vi gick upp till ridbanan, skrittade lite och travade även lite, matten orkade inte så mycket, men ville känna lite på sin häst i allafall. Han kändes fin, lite vingligare än när jag åkte, men det kanske beror på min ridning och lite stel, men mjuk och fin i munnen som vanligt.

Sedan blev det mer borstning och mys innan han fick gå tillbaka till sina kompisar och matte mockade, gjorde rent en sadel och stökade omkring ett tag till i stallet. Hans trotjänande grimma, som jag vann på Fjord-SM för två år sedan. Grimman som startade det hela kan man säga eftersom Jossan då tyckte att jag skulle hitta en häst som kunde ha grimman, fick idag pensioneras, den var lite väl sliten nu och eftersom jag har ett förråd med fina, hela grimmor var det bara att plocka fram en sådan och se glad ut.

Imorgon ska vi ut tänkte jag eftersom jag är ledig ytterligare en dag ska vi rida på förmiddagen. Kanske matte vågar sig på att galoppera också. Får se vad träningsvärken säger.