Tömkörning x2

Igår stod det två hästar på schemat, dessutom under tidspress så in i det längsta undrade jag om jag verkligen skulle hinna allt jag ville, men det gick faktiskt ganska så bra.
Började med att hämta in Maximen och göra i ordning honom, tömkörning var tanken så vi gick till ridhuset och körde en halvtimme. Upplägget 10 min skritt, 10 min trav och 10 min galopp. Han trampade på fint i skritten, jobbade en del på åttavolt och ställde om honom, jag börjar bli bättre på att få till det även på marken. Lite samma i traven också, även här trampade han bitvis på bra och kändes ganska så mjuk. Sedan till galoppen, började i vänster varv där vi klarar av lite mer. Han fick rulla några varv och så bröt jag av och gjorde ny fattning ibland, fungerade fint. Höger då, som är lite av vår akilleshäl, inte att få rätt galopp, fattningarna är till och med finare än i vänstervarvet, men att hålla galoppen genom vårt "utbrytarhörn" det går jättebra att galoppera längs med väggarna och svänga in på volten, men att fortsätta på den öppna delen av volten och sedan in på den stängda är knepigare. Just igår körde jag strategin med att galoppera på den stängda delen och bryta av till trav på den öppna och sedan förlänga galoppsträckan mer och mer, mest för att försöka komma förbi själva biten när han bryter iväg. Det gick bra, vi kommer sakta med säkert framåt. Lite avtravning på åttavolt som avslutning där han var så fin, traven blir himla mycket bättre när han kommit igång och galopperat lite, lite mer egen motor då.


<3

Ut med Maximen i hagen igen där han fick mumsa sitt kraftfoder och så in med lilla fröken Flora. Vi körde också en halvtimmes tömkörning, men med skritt och trav, hon gick på fint i skritten faktiskt, tycker att den har blivit väldigt mycket bättre än i början, kul att se! I traven blev det lite springit och starkt, fick dra ena tömmen genom bettringen och sätta den i gjorden för att få lite bättre kontakt, gillar inte riktigt att det blir slitigt och det känns som en kamp i hennes mun hela tiden. Så istället för att jag skulel behöva dra tog jag lite hjälp på detta sätt och behövde knappt hålla i innertömmen istället. Mot slutet började det bli bra och hon sökte sig nedåt, hon vill så himla mycket hela tiden och verkar verkligen längta efter berömmande ord, lilla söta hästen.

Så var det bara att säga hejdå till hästarna i hagen och åka vidare, hade massagetid som skulle passas, återigen ett tag sedan sist och det kändes, men nu ska jag försöka en boka en tid om bara några veckor, vi redde inte riktigt ut allt den här gången.

Idag vilar Maxim, men i morgon ska vi träna bruksridning tillsammans i ridhuset, några fler i stallet som ville testa på också, så det blir nog kul.

Det Positiva: Vackra hästar
Det Negativa: Stel rygg

Future

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0