Tömkörningslektion

Idag var det ju dags för tömkörningslektion med en instruktör som heter Lena Wigh. Första gången vi provade och hon var bra så det blir definitivt repris på det, när han orkar lite mer så ska jag rida lektion uppsuttet också.

Vi började med att jag berättade lite om Maxim och vad jag ville med honom. Sedan tog hon tömmarna och tömkörde i kanske en halvtimme för att lära känna honom lite. Allt som har hänt under mina försök till tömkörning kom upp nu också. Att han inte ritkigt väntar i halterna (något vi ständigt måste jobba med) och att han inte orkar hålla sig på volten utan bryter ut i ena varvet och ramlar in i det andra.

Hon började i skritt längs med fyrkantsspåret och bytte varv lite ibland, testade lite halter och som jag förstod det så var det dels uppvärmning och sedan för att han skulle slappna av och börja lyssna och koncentrera sig.


Sedan så lade hon ut tre bommar, en mitt på den öppna sidan av volten och två i vinkel mot den ena långsidan så att man hade något att sikta mot och styra efter som hjälp för att hålla volten. Under tiden så skrittade vi runt fyrkantsspåret. Han blev rädd för något och stack iväg en bit, men det slutade väl. Sedan gick vi in på volten, mycket hänger på yttertömmen har jag fått lära mig idag. Vi började i skritt och när det kändes bra gick vi över i trav. Jag är väldigt nöjd med hur det gick, när jag koncentrarade mig på vart vi skulle så hamnade jag i rätt position gasnka automatiskt och bitvis gick han väldigt fint. Har bestämt att jag ska försöka tömköra måndagar och torsdagar framöver, ungefär en halvtimme varje gång, idag höll vi på 45 minuter och det var nog snäppet för länge egentligen, men man kan ju göra lite olika övningar också. Nästa gång Lena kommer tillbaka så tar vi en till tömkörningslektion och så kanske det blir ridpremiär gången efter det, beroende på hur det känns.

Det Positiva: Fina hästen!
Det Negativa: Gjort illa ett finger, igen...

My air

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0