I ridhuset och på promenad

Blev lite ändrade planer då ridhuset var bokat i onsdags och hackamoret fick jag inte till riktigt heller, misstänker att det är lite för litet, alternativt att min häst har för stort huvud. Så i onsdags blev det ytterligare en promenad, försökte dock göra den lite ansträngande, men jag misstänker att det mest var jag som jobbade. Först så promenerade vi i rask takt och det finns faktiskt något som liknar en kulle mitt ute på slätten så där tänkte jag utnyttja backarna lite och "klättra", börjar i skritt uppför och nedför en gång och sedan trav upp (med mig flåsandes före) och skritt ner och så trav upp och ner en gång, han sprang himla fint och även nedför var det inga problem med att han skulle tränga sig före utan han sprang fint vid sidan om mig. Tror mest att det var jag som var trött efteråt, men vi gick i allafall hem, fick sällskap de sista 100 metrarna av avskrittande häst vilket var trevligt, ute i ca 30-40 minuter.

Torsdag så blev det ridning igen i allafall. Lyckades masa mig upp och komma iväg till stallet innan alla andra skulle rida i ridhuset, kändes som en bra idé att vara lite själv första gången vi skulle rida ordentligt, men snart ska vi ge oss på att försöka med sällskap i ridhuset också. Han var riktigt duktig idag! Stod stilla när jag satte mig upp och sedan pinnade han på i en rasande fart, försökte att inte smygbromsa, men det var svårt. Vi övade mest på att hålla oss på spåret, red en del volter, serpentiner och snett igenom. Vingligt åt alla håll, men med tanke på att det är vårt första "allvarliga" dressyrpass på jag vet inte hur länge, är jag nöjd. Halterna satt väldigt bra måste jag säga, lite snett och vint kanske, men stilla stod han! Vi höll oss till skritt och trav idag och höll väl på i 30 minuter. Testade också att sitta ner endel, korta stunder, han blev lite förvirrad, men det gick bra. Svettigt och varmt blev det, så han fick torka lite under täcke medan han åt av höet.

Tycker han har tappat en hel del muskler, men nu ska vi ju vara tillbaka på banan och kunna träna ordentligt så kommande månad planerar jag att rida ut mycket och bygga muskler och kondis, sedan ska vi försöka vara i ridhuset en gång i veckan och promenera en gång per vecka och så fortsätta med 1-2 vilodagar per vecka, så det ska nog komma tillbaka. Ska börja snegla på programmen till ÖFF:s dressyrdag i april också, funderar på att starta både LD och LC när man ändå åker så pass långt (Söderköping). Helt utan krav eller mål, eller ja, det skulle vara kul att hålla sig inne på banan, förstås, vi är bara med för att kika på hur det går till, till hösten kan vi börja prata om mer konkreta mål.

                                  

Har också fått analysen av stallets hösilage och när jag räknade på den så verkar det som att han får lite i underkant, men med min plan som jag har så kommer det att bli bra snart, håller ju på att förändra hans foderstat så att han ska äta mer av silaget, men tar det väldigt lugnt och långsamt så vi inte får en olycklig mage på köpet, men om en två veckor så ska han nog istället ligga lite i överkant, vilket han nog behöver, han har som sagt tappat en del och med fällningen så tror jag att det är bra med lite extra. Men av analysen att dömma så behöver han inte så mycket tillskott utöver grovfodret och eftersom han är pigg och glad, nästan lite i överkant ska jag inte göra några förändringar med kraftfodret ännu. Får se hur det blir när vi börjar träna mer och mer.

För övrigt så blir det uteritt Fredag, Lördag och förhoppningsvis Söndag, sällskap är fixat till de två första dagarna, jag älskar mitt nya stall! Hoppas bara att Maxim kan sköta sig och inte bli helt uppskruvad av alla hästar han ska få springa tillsammans med.

Det Positiva: Min fina, ulliga, långhåriga fjordhäst
Det Negativa: Snö, igen...

You are my sunshine

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0