Vattenpölar och bilar

Så, nu är jag tillbaka från västkusten och har två hästdagar att rapportera om, om jag minns rätt. I fredags så var jag ju också ut till stallet på förmiddagen. Vi tog en skrittur ut i skogen, det gick bra, inget speciellt som hände, han fick lite bråttom ibland och ville klampa på med sina långa ben (redan flera centimeter högre än Joker och växer), så då fick vi träna på att vänta lite. Hemma i stallet igen så skulle vi testa att spola med slangen. Det gick ganska så bra, han tyckte att den var lite äcklig och gick omkring lite, men ingen större fara. Ska försöka att öva med den ofta så att han vänjer sig vid den.

Idag så åkte jag ut på förmiddagen. Tog med alla grimmorna till hagen, men då bara Maxim kom när jag ropade så tog jag in honom ensam. Sedan när jag gick tillbaka efter de andra två så kom de också fram till grinden. Jag har dock börjat ta ut alla tre till hagen och det går utmärkt, Hampus går ju lite långsamt ibland, så man har armarna åt alla håll och kanter, men det fungerar. Innan vi gav oss av så övade vi lite på stallplanen, grannen var nämligen ute med sin fyrhjuling och Jossan bad honom köra runt lite medan vi stod där så att Maxim skulle få titta ordentligt. Först var den läskig och han kastade sig lite bakåt, men sedan så lugnade han ner sig och när fyrhjulingen fortsatte att köra runt och varken Joker eller någon annan brydde sig så började han också att titta på något annat. Duktiga hästen.


Red ut igen och ännu en ny väg att upptäcka, dessutom en lite längre sträcka på den asfalterade vägen. I början var han pigg och klampade på, men på skogsvägen var inte underlaget det bästa då de hällt på grus/stora stenar för att timmerbilarna ska kunna köra, så där blev han försiktigare, tror att hovarna blev lite ömma. Lite trav blev det i allafall, men den vägen får nog vänta ett tag innan jag rider där igen, antingen tills han har skor eller tills snön ligger på, då brukar den bli riktigt trevlig. Sedan letade vi vattenpölar att träna på, dessa undvek han skickligt genom att gå på kanten om dem, mer vattenträning ska det bli. Två gånger hoppade jag av i skogen också, en gång för att kolla hovarna och en gång för att plocka svampar, så fick öva på att sitta upp i skogen med, när jag ställde in honom med huvudet mot Joker så gick det bra.

På hemvägen blev det en hel del trafik. Både mötande och omkörande, mötande gick bra hela tiden, spände sig lite, men det kan ju bero på att jag spänner mig också utan att tänka på det. Sedan så kom det en bil som skulle köra om och då bestämde Maxim sig för att han skulle fly. Raskt travade han iväg, kom väl tjugo meter eller så innan jag fick stopp på honom och kunde vända så att han hade koll på bilen (som jag bad skulle stanna) och Joker som stod på samma ställe som förut och kollade. Väntade på att Joker och Jossan kom ikapp och Jossan hoppade av och höll i Maxim medan bilen körde iväg. När hon hoppade upp sedan så kom det ännu en bil och körde om, men nu var jag bättre på att hålla honom nära Joker så det gick bra. Ännu en sak att öva vidare på, Joker var också misstänksam mot omkörande bilar i början och nu är han ju hur bra som helst, så med övning kommer färdighet. När vi kom hem blev det tvätt av rumpa och lite höätande då han är lite lös i magen. Det börjar bli lite bättre nu, han har fått hö några gånger.

Imorgon kommer mina föräldrar förbi och förhoppningsvis hinner vi även ut till stallet och visa Maxim för dem. Kanske kan be pappa fota oss lite också. Vore kul med fina helkroppsbilder och bilder på oss båda.

Det Positiva: Glad häst
Det Negativa: Svullet finger

Med övning kommer färdigheterna

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0