Galopp-ponnyn



Galopp-ponnyn min och jag gav oss ut på tur i kvällsluften som vimlade av flugor och broms. Några såndana där monsterbromsar surrade omkring oss i omgångar också. De ungefär dubbelt så stora som humlor och surrar omkring som små helikoptrar. Aktade mig för att de skulle landa på mig eller Hampus. Blev skritt och travrunda i skogen först och sedan lite voltarbete på vallen. Är lite feg på vallen, men det gäller att träna när man är där själv och inte har Joker som distraktionsmoment. Det gick riktigt bra, tidigare låg han väldigt mycket i kurvorna på voler i galopp, förmodligen för att han inte orkade bära sig ordentligt, dessutom orkade han möjligen ett varv och sedan var han döslut. Problemet med att rida på vallen är också att det är nära till stallet så det blir gäna en dragning i en viss riktining hela tiden, därav min oro för att han ska sticka med mig. Men som sagt det är inte längre samma häst, förhoppningsvis ligger allt detta i det förflutna. Visst gillade han att galoppera upp för backarna mot hemåthållet, men det var inte några tendenser till att sticka och det gick lugnt och fint till på plan mark innan vi saktade in. Jag har ridit honom så väldigt mycket framåt för att väcka upp honom i uppvärmingarna den senaste tiden, samt jobbat mycket med tempoäxlingar i både skritt och trav för att han ska vakna. Det här lönar sig verkligen när man kommer till voltarbetet. Mer att jag får sitta och ta halvhalter än att driva på honom, så vi förösker hitta en balans där i mellan. Det riktigt stora skillnaden mot tidigare var galoppvolterna. Inga direkta poblem med fattning i både vänster och höger varv och sedan rullade han bara på. Varv efter varv, behövde stötta endel med ytterskänkel, men han drog sig inte mot hemåthållet speciellt mycket och klarade att bära sig själv hyfsat bra. Min lilla plutthäst, det börjar ta sigpå gamla dar. Han blir rätt så nöjd med sig själv också kan tilläggas, nästa gång blir det uteritt och inga volter så långt ögat kan nå. Gången efter tror jag att jag är sugen på hoppning men vi får se vad som händer, börjar bli dags att ladda inför höstens tävlingar, jäklar vad jag längtar efter att rida program! Hampus fick bada och sedan gå i hagen. Jag putsade på vad jag tror kommer att bli Jokers SM-frisyr, får diskutera saken med Jossan, om hon gillar det eller inte, tycker han ser rätt så fräck ut i allafall.



Behöver dock jämna till det hela lite till, men gillar den svarta kammen som sticker upp. Tyvärr är det omöjligt att klippa Hampus på samma sätt, hans man är alldeles för bred och maffig, men istället har han en svans to die for! Jokers svansegenskaper kan diskuteras, men vi jobbar så gott vi kan med det också, synd att han kliar sig...

Det Positiva: Kvällsluft
Det Negativa: Trötthet

Du är det finaste jag vet...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0