Terminens sista träningar

Terminens sista två träningar för Maritha!
 
För två veckor sedan var det varmt och svetten dröp om både mig och herr Gul. Han var dock fin, lite stel i början och då vi gick ganska snabbt på öppnorna så märktes det av att det blev jobbigt också. Vänster öppna som annars är så lätt, kändes lite stretig eftersom han inte var helt lösgjord innan. I vanliga fall brukar vi spara skolorna till slutet då han är mer lösgjord, men också mer trött. Så nu gjorde vi lite annorlunda, det gick bra ändå tycker jag, försöker lära mig hur det ska kännas när det är rätt, inte ligga kvar för länge utan försöka få steg med kvalite. Jobbade också på med skänkelvikningarna lite med mer tvärning och få honom att gå mer åt sidan, jag behöver tänka på lägre händer och leda lite mer. Han var väldigt fin i traven och kom snabbt in i tempot vi ska börja orka hålla, lite av en bekvämlighetströskel för oss båda tror jag, men vi kämpar på att bli starkare båda två.
 
Jobbade en del med galoppen sedan och framförallt att han ska gå framåt när jag ber honom. Tidigare har vi gjort ökningar på långsidorna och minskningar på kortsidorna, men nu utmanade vi och gjorde tvärt om, svårt, men tycker att jag börjar förstå vart vi måste för att det ska bli bättre. Jobbade också lite förvänd och vända in på diagonalen och öka för då kan vi fortsätta i rättvänd genom hörnet och därmed inte befästa att man ska bryta av 7 meter för tidigt varje gång.
 
Sist så jobbade vi med slutor i trav på långsidan, bebisslutor är det, men i båda varven så förstår han vad som ska göras och vi får till en liten knyck i början när bakdelen går innanför och vi kan hålla i några steg, sedan räta ut och så på det igen. Superduktig lite häst som jag inser kan ganska mycket nu.  
 
 
 
Och i förra veckan avslutade vi terminen med en något svalare temperatur, jag och Maxim gjorde oss extra fina med blå lindor och blått schabrak och så blå ridbyxor för mig. Schabraket och lindorna var inte tänkta att bli våra, men företaget skickade fel paket i första omgången och som kompensation fick jag behålla det paketet också, lite kul i allafall att ha ett fint schabrak (eller två, var ett hoppschabrak med i paketet också). Maxim kändes ganska så pigg och framåt, börjar få till framåtläget redan från start så terminens jobb börjar löna sig. Vi jobbade med korta, snabba tempoväxlingar i trav och galopp, i galoppen skulle jag försöka tänka fyra fram och fyra bak osv, börjar bli bättre och bättre, men matten är ju inte direkt den kvickaste ryttaren... Sedan kände vi lite på skänkelvikningar och så på öppnor på medellinjen, vad vi har kommit långt med dem denna termin. Nu kommer vi in rätt mest hela tiden och visst orkar vi inte jättemånga steg, men vi kan nu rida rakt och sedan gå in i en ny igen och få några till steg. Vi avslutade träningen med att rida igenom LA:2 två gånger för Maritha. Första gången var väl ändå okej, men med mycket missar från mig då jag inte är jättevan vid programmet, andra gången blev bättre från min sida i allafall, mycket att tänka på är det, men jag hoppas kunna hitta en tävling i höst med det programmet. Kul och nyttigt att variera sig lite.
 
Maxim var fin passet igenom och jag är så nöjd med vår träningstermin, det är jag ju nästan alltid, men nu känns det som om det släpper mer och mer och vi kommer nog komma längre än vad jag trodde från början han och jag tillsammans. Nu blir det rida på någon vecka till, dra ner på passen i ridhuset till ca 1-2 istället för 2-3 och rida ut och jobba kondition resten, kommer åka bort en dryg vecka på min semester och då blir det helvila för Maxim innan vi kör igång igen i början av augusti och satsar vidare mot höstens tävlingar, ska försöka skriva ner något om upplägget och hur vi tänker inför det.
 
Det Positiva: Bästa tränaren
Det Negativa: Är jag den enda som inte trivs i 30 graders värme?
 
Drömmar är till för att infrias och sedan skapa nya drömmar.
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0