Formsvacka och programridning

Började denna vecka med stallmorgon på måndagen, Maxim hade vilodag och fick lite kli och morot i hagen. Ganska nöjd med det tror jag. På måndagar brukar vi försöka simma på kvällen så det är skönt att ha fixat stallet och inte behöva göra det sent på kvällen när man är trött och helst vill cykla raka vägen hem. 
 
På tisdagen blev det ridhuskväll, det var tränin parallellt, men det gick okej att koncentrara sig på vårt. Värre för de som tränade då stoet fattat lite tycke för Maxim efter deras galopptur, så hon ville helst gå och mysa med honom berättade ryttaren efteråt. Han kändes i allafall okej framåt, stel i högervarvet vilket jag tycker han varit lite då och då de senaste veckorna. Vi är inne i lite av en formsvacka just nu, med pälssättning och återväxt i hagen som gjort att han svällt upp och går och bajsar mest hela tiden. Inte så kul, men något att kämpa sig igenom.
 
Träningen på onsdagen då. Den kändes helt okej, fortfarande stel, men fick hjälp av Maritha att få igenom det. Jag behöver ju verkligen tänka på att inte sitta och tjuvhålla på yttertygeln när vi ska ställa igenom, det blir svårt för honom att böja sig ordentligt då. Efter de övningarna kändes det lite bättre i allafall. Vi fick sedan öva på bakdelsvändningar, vilket jag tycker är jättesvårt och då blir det svårt att lära sin häst också. Kommer nog inte ge oss på dem själva ännu på ett tag, inte utan någon på marken som kan hjälpa mig. Måste verkligen få in hur det ska kännas först. Avslutade med att jobba på skänkelvikningarna, där måste jag bli lite stränagare med honom, för nu kan han faktiskt flytta sina bakben, han försöker bara lura oss att han fortfarande inte förstår eller inte kan. Och när han flyttar ska jag vara snabb på att berömma så att han förstår att flyttar man mer så får man beröm och beröm gillar han ju.. Avslutade ändå med en okej känsla tycker jag i avtravningen, han börjar länga ut sin lilla hals lite mer och slappnar av på ett helt annat sätt numera.
 
 
Startade torsdagen i stallet också och en tidig skogstur, vilket var skönt och ännu skönare när jag fick cykla hem från jobbet på kvällen i mörker och spöregn. Nu fick vi morgonsol och nästan ensam skog, förutom någon enstaka pigg joggare. Skritt och joggingtrav stod på schemat och en ganska fin häst, om än något tittig. Har blivit bättre på att hantera det numera ändå, så det går ju framåt.
 
Vi avslutade arbetsveckan med programträning för Roger Ohlsson, matten skulle har varit lite mer mentalt förberedd (varit på jobbet ännu tidigare på morgonen och skippat eftermiddagsfikat) för nu blev det stressigt och inte alls bra. Denna gång hade vi behövt lugnare förberedelser och lite längre framridning. Nu blev ridningen lite för forserad och jag fick ingen bra känsla alls. Men vi tog oss igenom programmet utan större svårigheter, förutom att han inte tyckte det var så nödvändigt att rygga och red ihop 64,167%, något lägre än senaste gången i våras, men då var vi i toppform också. Slutkommentar: "Trevlig häst som kan gå lite mera och jämnare bakifrån. Kolla vägen i skänkelvikningarna och förvända galoppen. Större steg i längningarna!" Så efter programmet fick vi öva på att gå på framåt, speciellt i skänkelvikningarna och att jag ska titta upp, kolla vägen nogrannare och inte tjaffsa med händerna. Finns ännu ett datum senare i oktober, får se om jag kan vara med då också.
 
Helgen bestod av uteritter, luffsade runt i skogen på lördagen på långa tyglar och med hagkompisen i svansen, lagom tur för den trötta matten. På söndagen blev det lite mer fart och fokus på galopp även denna gång i skogen. Fick parera lösa hundar och joggande människor, men det gick bra, pigg, glad och tittig häst som drog någon repa ibland. Hade det varit för något år sedan hade jag inte vågat galoppera på en dag som denna, men det känns som att vi litar lite mer på varandra nu, även när matten är på ryggen.
 
Det Positiva: Gul vecka
Det Negativa: När man vill att allt ska fungera, nu, nu, nu!
 
Can you Always be by my side
 
Over and Out
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0