Träning och skogsritter

I tisdags så tog vi oss en tur i solskenet, vi red bort till något som jag nu vet kallas Lilla Djurgårdsskogen, tror jag minns rätt då. Vi utforskade lite där tidigare och jag tyckte det var väldigt fint, men nu hittade jag också en karta och kunde se hur de markerade ridstigarna faktiskt gick. Det visade sig att när vi red dit förra gången så tog vi den kortaste rundan, vilket jag mätte till 7 km, denna gång tog vi mellanrundan och jag glömde runkeeper så jag vet inte riktigt hur långt det blev, men nästa gång ska jag köra den längsta rundan och försöka komma ihåg och mäta så får vi se. Vi travade i alla fall en hel del, övade på lite övergångar och tempoväxlingar, var ute i över en timme, men Maxim var torr när vi kom hem i princip, så kanske kan klippningen vänta någon vecka till.

 
Onsdag och Marithaträning! Berättade lite om vad vi övat på kursen och vi fortsatte lite på samma tema. Mycket små tempoväxlingar i traven. Matten blev helt slut, hade inte riktigt optimal sits och undrade hur tusan det nu var man gjorde egentligen när man red. Fin blev han tillslut i alla fall, så där som det är svårt att få honom när man rider ensam, men vi ska jobba på, även ute där han vill lite mer själv. Samma jobb i galoppen, får fortfarande rida en hel del i den, men det är bättre än tidigare och han går mer av sig själv, men nu börjar han tycka kraven är jobbiga och då lägger han gärna av om man inte är med och säger till i rätt ögonblick. Det här är något vi behöver träna på mer hemma på banan och ute i skogen. Sedan fick vi visa upp våra öppnor! Vänster öppna var plättlätt tyckte Maxim och gick fint på tre spår. Höger desto svårare, så bra med speglar att kika i så jag kan se hur det ser ut och samtidigt känna efter hur känslan är så jag vet vad jag ska sträva efter hemma. Sluta var det tvärt om i, hans högerben är svagare helt enkelt och har svårare för sig. Sedan har han ju en matte också som försökte få ihop allt uppe på ryggen utan att blanda ihop alla hjälperna. Slutsatsen var i alla fall att jag behöver hålla honom rakare och gå mer framåt, samt ha styrfart in i skolan så blir det lite lättare. Något att jobba vidare med tillsammans med skänkelvikningarna. Vi avslutade med lite förvänd galopp, både halvt igenom och från kvartlinjerna för att undvika väggen och det går framåt där också, även om jag behöver bli bättre på att träna själv också, nu har vi ju ganska många övningar att välja mellan och vet på ett ungefär hur jag ska gå vidare om det inte fungerar i en.
 
Promenad sedan igår, 45 minuters powerwalk blev det runt en bra slinga jag blivit visad. Idag så blev det sedan vila, kommer köra på en del i nästa vecka, men om två veckor blir det mikropaus på 3-4 dagar då jag åker till Bryssel med jobbet, så det känns som en bra planering.
 
Det Positiva: När solen skiner och allt är frid och fröjd
Det Negativa: Vill orka mer, hinna mer
 
Kan inte göra detta utan dig.
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0