Att kravla sig uppåt

Och så går man vidare. Han är ju fortfarande min bästa häst och jag behöver visa honom det, det är ju inte livsviktigt för mig med tävlingsresultat (även om jag skulle tycka det vore kul) så om han inte kan ge mig det på dressyrbanan så kan vi allafall lära oss så mycket som möjligt och bli bättre tillsammans hemma, samt ha så roligt som möjligt på vägen.
 
Måndagen hängde det kvar lite och jag beslutade mig för att Maxim skulle få göra något kul utan mig på ryggen, så löshoppning blev det! Ställde upp två hinder med två galoppsprång mellan och började med att ha bommar som han fick trava och galoppera över under uppvärmningen. Lagom tills vi skulle sätta igång med själva hoppandet kom stallmatte och dotter ut och ville också var med, så bra drivhjälp där. Maxim var taggade och busade lite och hoppade fint flera gånger, han blir så nöjd och glad när han förstår att han klarar uppgiften. Sedan tog vi de andra två också, det är så tydligt när man tar dem efter varandra hur olika de är. Maxim behöver drivas en del för att komma rätt, vita busponnynblir sjukt nöjd med sig själv när han tagit hindren och ruskar på huvudet. Bebisfullblodet behöver man nästan bromsa ibland så han inte kommer för stort (där Maxim fick in två galoppsprång hoppade han till exempel studs en gång).
 
Spanar efter kompisarna
Tisdagen vila och hussedag. Onsdagen red vi ut i skogen, red bort vallen och sedan grusvägen mot hundbadet, när grinden var stängd vände vi och red inte runt utan samma grusväg tillbaka, genom skogen och stigen längs asfalten hem. Den här turen har Maxim inte gått så många gånger, så vi övade på att trava friskt och även galoppera bitar trots tveksamheter och att han ville titta. Mycket beröm och mycket prat med honom och när vi skrittade på långs tyglar hemåt tog han i med bakbenen orgentligt och älgade på <3
 
Även på torsdgaen blev det uteritt, denna gång backarna bort mot ridhuset, fokus framåt och mer galopp och våga släppa fram honom. Något mer säker Maxim, även om det blev tvärstopp en gång i galoppen och sedan upprörd sväv-trav, tror det var något djur i skogen och han kände lukten, men han fortsatte framåt när jag bad honom. Vi övade också lite vatten och att trava igenom utan att stanna och kolla vilket gick ganska bra.
 
Höst <3
Igår byggde vi lite bana på ridbanan, hade tänkt bruks först, men nu blev det lite blandning, med upphöjda travbommar, tre stycken på ena långsidan och tre galoppbommar på den andra och så en upphöjd galoppbom på en av volterna. Sedan släpade stallmatte med dotter dit ett badkar också och så lade vi ut några blåfärgade skynken på marken att gå över. I början försökte jag mest fokusera framåt på Maxim, han skulle trampa på i skritten redan från början. Gick över skynkerna, vilket inte var mycket att höja på ögonbrynen sa Maxim och knatade över, tränade också lite ruta, men det är svårt tycker jag när man inte har så stor koll på mått och storlek. När vi travat och galopperat fram så började vi med de tre galoppbommarna och hästen bara klipper till och tar dem närmast perfekt på första försöket. Det är ytterst sällan vi tränar just galoppbommar eftersom jag är så kass på avstånd, men nu hade vi ju hjälp, så 2,2 m ska vi ha mellan har vi kommit fram till nu. Bara en gång av alla gångerna vi kom som det strulade, men det var mitt fel, annars var han så duktig i båda varven! Travbommarna tog han också bra, men det brukar vi öva på mer, även när vi tömkör. Vi testade också den upphöja bommen på volt, men det var svårt sa Maxim så där behöver vi öva mer, vilket vi också ska. Funderar på att göra fredagarna till vårt markarbetespass framöver, så kan jag varva ridning och tömkörningen.
 
Idag så skrittade vi bort mot Marielund, grusvägen, jobbade en del i skritt, flyttade från kant till kant och försökte få någon sorts fokus utan att bli för bromsande. Framme vid vändplanen lyfte vi postlådor och tränade bryggan på en trälåda som står där (vägsand) och Maxim var ett proffs. När vi kom hem travade vi på ridbanan med serpentinbågar bara för att mjuka upp lite, de hade byggt ihop ett hinder på sockerbitar så det tog vi också i galopp några gånger (i dressyrsadel och allt), vi behöver öva på att galoppera över hinder som förstahinder liksom, han vill ju gärna titta och trava över första gången, men idag var han på och skuttade snällt över.
 
Så laddade för bruks är vi väl ganska så bra inför imorgon. Det känns okej, men lite nervöst med ny plats och nya människor. Men vi tar det som träning, vet inte om tävlingen kan räknas som en kvaltävling eftersom jag kommer rida utom tävlan (fel distrikt) eller om de har godkända banbyggare och domare, men det är ju en fråga till efter jsälva genomförandet. 
 
I övrigt var jag och tittade på dressyrhästar idag också. Efter en tripp till en hästaffär som hade medlemsdag så åkte jag förbi systeryster på Segersta. Där var det dels tävling och dels så fick jag träffa alla systers arbetskamrater i form av dressyrhästar på olika nivåer (jag fick träffa människorna som också är arbetskamrater med såklart). Trevligt, vi träffas inte så mycket trots att vi bor så nära varandra.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0