Gott och blandat

Vi for lite spontant till Linköping på lördagseftermiddagen, kvällen spenderades hos Johans pappa, söndagsförmiddagen åt att äta glass och eftermiddagen åt att hälsa på i Söderköping. Vi besökte Hampus och Joker (eller mest deras människor), trevliga timmar med mat och prat, saknar fjordhästvärlden i Östergötland så mycket ibland. Försökte också pussa på Hampus, men det tyckte han var en dålig idé, tror i alla fall att han kände igen mig, nosade lite som hälsning. Joker är bättre på att pussas.
 
Älskade Pampusen
Söndagen kvällspass på ridbanan, red igenom och försökte mjuka upp. Jobb i skritten först och sedan på samma sätt i traven. Serpentiner, öppna och skänkelvikningar. Vi  börjar så sakta ta oss någonstans kändes det som. I galoppen gjorde vi en del övergångar på volt trav-galopp-trav och några diagonaler där vi skulle "rida in i staketet" vilket också gick bra, vi har ju gott om plats på vår stora ridbana. Avslutade med lite tempoväxlingar på diagonalerna och några uppridningar med halt vid X. Och vad framme han var just då för skänkeln, tempoväxlingarna kändes mycket bättre än vad de gjort sista tiden.  
 
På måndagen blev det kvällsridning på vallen, pelhamet på och galoppera varv på varv på varv. En av grejerna vi ska införa är galopparbete en dag i veckan på vallen. Med pelhamet på blir jag säkrare och tjuvhåller inte på samma sätt. Vänstergaloppen kändes kantig som den brukar, medans han i höger känns mjukare i sprången, men där jag upptäckte att det istället är svårare att få honom rakare i kroppen så det jobbade vi med en hel del. Så ytterligare en sak att tänka på under hösten, raktiktning. Vallen är bra på det viset eftersom den är så pass lång, man känner väldigt tydligt och har också gott om tid att räta ut.
 
Tisdagen, min sista semesterdag och för att återgå till rutinerna hade jag morgon i stallet. Hade med mig frukost där och stannade hela förmiddagen, fixade allt med Maxim, städade foderlådan, tvättade två maskiner tvätt och allmänt fixade. Maxim blev longerad över lite upphöjda bommar. Duktig häst som lyfte på de små bakbenen ordentligt.
 
I onsdags var det dags att åka iväg till Maritha igen och dressyrträna. Något mindre självgående häst än förra gången, men fick en väldigt bra känsla ändå och jobbade en del med galoppen och den stela högersidan. Så i högervarvet skulle jag försöka hålla honom mestadels rakare eller lite vänsterställd och så korta stunder gå över till högerställning för att känna på den. Det gav mycket bra resultat och det kändes mycket trevligare att rida. Jag ska tänka samma i galoppen, börja ställa lite åt båda hållen oavsett galopp och även hålla honom rakare. Så jag var ju inne på rätt spår då tankarna gick efter galoppträningen. För att stärka upp ska vi också börja träna mer på förvänd galopp, helst då på en stor yta där man lätt kan gå över i "rätt" varv när det blir jobbigt. Så vallen it is helt enkelt. Vi fick också jobba en del med skänkelvikningarna vilka jag tycker går framåt, det kommer ta ett tag innan jag vill visa upp oss på en tävlingsbana med dem eftersom jag behöver träna upp min känsla, men jag tror att med hjälp och om tävlingarna i höst går bra (läs att vi tycker det är kul) så ska vi nog våga oss på LA nästa år. Men dit behöver vi ju den förvända också, så träna, träna i höst helt enkelt.
 
Svettleffe
Igår blev det också lite träning, men på hemmaplan. Nästan hela stallet körde markarbete på ridbanan. Stallmatte höll i det hela och höll koll på oss andra först och hjälpte oss genom bomserier och hinder, mycket bra. Vi har nog inte ridit så avancerade övningar sedan vi tränade för Lena i Linköping. Evigheter sedan alltså. På mitten av ena kortsidan hade vi bom, hinder, bom, med ca 2,5 m mellan. Fyra meter ut från detta ställde vi två hinder på vardera långsida. På den motsatta kortsidan lade vi två bommar på båge med 7,5 m från innerkant till innerkant. Så mycket bra galoppövningar som jag och Maxim inte är så bra på. Vi började på de två galoppbommarna och skulle försöka få tre språng mellan. Gick bra i ena varvet och mindre bra i andra som förväntat, men det gick! Sedan hoppade vi på en fyrkant uppe vid andra änden över de två hindren och slutligen varannan gång över hindren och varannan över galoppbom+hinder+galopp bom. Detta var svårast tyckte Maxim, bom framför fine, men bom även efter hindret svårare. Här orkade han inte riktigt i sitt sämre varv, men kämpade ändå på bra tycker jag.
 
Idag blev det promenad i kvällsolen och lite fredagsmys.
 
Det Positiva: När tiden flyger
Det Negativa: När tiden flyger
 
Always and forever
 
Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0