Uteritt och Lenaträning

Vi hade en trevlig uteritt för oss på tisdagskvällen jag och Maximen, red grusvägen bort och även en sväng ner på gräsvägen. Han skötte sig finfint, kom en bil och körde om i början av grusvägen, men vi kunde stå i gräskanten och titta när den åkte förbi. Träffade en bil lite senare också och även då var han duktig. Dock var det värsta på hela turen enligt honom att någon hade lagt två små vedhögar där det absolut inte brukar vara några vedhögar. Maxim trodde att de skulle bitas så tog för säkerhetsskull en längre omväg kring dem. Annars var det idel solsken, hade lite "dressyrridning" lite skänkelvikning i trav på grusvägen, lite tempoväxlingar, halter, framdelsvändningar/ryggning (mest bruksträning i att backa i vinkel) och så en galopp i vardera, han kändes så fin så fin. Framåt, men inte hysterisk, precis så där som jag vill att han ska vara.
 
På onsdagen hade vi träning för Lena. Hade lyckats fixa sällskap också så vi hade Flora och Anette med oss, alltid roligare om man är fler, speciellt om det ska hoppas! Efter uppvämningen (då han försökte busa lite och bocka!) började vi med två bommar på ena långsidan med stuts mellan. Inga problem sa Maximen och undrade vart hindren tagit vägen. Sedan byggde vi vidare med att ta snett igenom och hoppa grinden, när Lena höjde upp den till oss så hoppade han mig nästan ur sadeln, lilla skrutthästen. Sedan så testade vi en stutsserie på den andra långsidan med tre små hinder. Första gången gick sådär, men sedan gick det bättre. Tror Maxim mest blev irriterad på klumpen som satt på ryggen och störde honom när han skulle hoppa. "Herregud matte, håll i dig då, jag sköter resten." kändes det som om han sa vid mer än ett tillfälle. Men vi kämpar vidare tillsammans, jag är så stolt över att jag vågar numera.
 
 
 
Igår var det ledig dag och jag envisades med att trotsa hostan, halsontet och snoret för att rida ut. Hade sagt till på stallets facebooksida att jag skulle rida till lagunen och frågade efter sällskap, efter lite om och men blev det Flora och Anette som hängde med. Mycket bra sällskap, Flora är en trygg rumpa för Maxim att hänga i vid trafiksituationer och Anette och jag har ungefär samma tankar om hur fort saker och ting ska gå. Vi gillar båda att ta skrittpauser och snirkla fram på stigar i skogen. Dessutom har Anette haft häst runt lagunen förut och känner till alla stigar och vart man får och inte får rida.
 
Det blev en toppentur verkligen! Maxim var pigg och glad, blev lite trött på slutet och i mitten när det var mycket att hålla reda på. Vi hoppade på hoppstigen, nästan alla hinder utom det högsta och ett hinder som såg ut som en liten stenmur. Doppade hovarna i lagunen och de fick även dricka lite (Maxim lekte mest sjöhäst och rörde runt med mulen och skvätte). Sedan visade Anette mig supermysiga små stigar där man till och med kunde trava vissa bitar. Det fanns även en sandväg som kallades "galoppstigen" där vi tog oss en galopp med Maxim i täten. Flora tyckte att han var lite långsam, så när vi skrittat genom skogen och kom upp på en grusväg fick hon ta täten och springa i sitt tempo. Då gick det lite snabbare och jag fick farttårar i ögonen, Maximen hade nog kul kan jag tänka mig. När vi kom in i skogen igen skulle vi över en porlande bäck, men det kunde jag glömma så jag fick hoppa av och gå före, då tog han världens största skutt över istället. Vi hade träffat på en farbror i skogen också som följde med oss en bit när vi skirttade, han tyckte att Maxim var en feg häst. Jag är väl böjd att hålla med lite, det var liksom max en decimeter brett med porlande vatten liksom. Sista galoppen hemåt tror jag han blev lite överraskad över för där blev det världens rivstart och så gick det ganska så fort, men han är ju inte svår att få koll på igen så det kändes okej hela tiden.
 
Som sagt en toppentur och han skötte sig så bra, så bra. Med trafiken, gångare och cyklister och mycket nya saker att hålla reda på när vi red på de nya stigarna. Hoppas verkligen vi hinner dit ett par gånger till innan flytten. 2,5 timme var vi ute tillslut. Kanske inte så bra för tillfrisknandets skull, men, men för humöret var det guld värt.
 
Idag fick vi båda välförtjänt vila, passade på att stå i solen och rykta medans Maxim fick knapra lite gräs. Tror jag var världens mest populära matte idag.
 
Det Positiva: Skogsstigar
Det Negativa: Sjuka
 
I will love you for as long as I live

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0