Veckan som gått

Vi har så smått börjat komma igång igen. Maxim verkar vara sitt vanliga jag och jag gör så gott jag kan. Tar det i vår egen takt så att säga.
Hunnit med att longera en dag, vilket gick ganska bra, han var lyhörd för vad jag bad om, har nog aldrig lyssnat så bra på förhållningar vid longering som denna gång, räckte med kroppsspråk och ett kort prooande så fick jag avsktningen direkt. Premiär för att tåget åkte förbi när vi var på ridbanan också. Tur man hör det lite innan och får förvarning när bommarna åker ner. Vi stannade, jag gick till honom och stod vid huvudet, knäppte lös linan också, eftersom jag vet hur han är, vilket också bekräftades då han bestämt hävdade att ett ånglok det hade han aldrig sett i hela sitt liv tidigare. Trots att jag med egna ögon sett hur han lugnt betar i hagen när det åker förbi på ungefär samma avstånd. Knäpphäst. Sedan tillbaka till arbete och vi både skrittade, travade och galopperade.
 
Två promenader har vi också tagit i veckan, en längs med järnvägsspåret (på dag när tåget inte går) och en sväng runt vår lilla runda som vi skapat, tar nog ungefär 20 minuter att promenera runt, ganska lagom. Annars har jag pysslat lite i boxen, organiserat garderoben, borstat schabrak, impregnerat täcken och otåligt väntat på att känna mig bra. Huudvärken är i princip borta, om jag anstränger mig mer än normalt kommer den, men annars är tröttheten det största problemet. Försöker ta vilpauser, men det är liksom inte kroppen som behöver det längre utan mer huvudet, kroppen vill röra sig och användas, men huvudet känns med trögflytande liksom. Problemet blir när man ska sova, för kroppen vill inte sova, den har ju vilat större delen av dagen och huvudet är inte så mycket för att argumentera. Hoppas det blir bättre snart, idag har jag i allafall varit på jobbet, förhoppningsvis ska det hjälpa att ha gjort lite mer på dagen i allafall, även om jag tar det lugnt.
 
Rymdhästen <3
 
Tömkörde på ridbanan idag. Lade ut en bom över medellinjen och tänkte köra åttvolter över den. Hade någon slags hybris innan passet och föreställde mig att vi skulle öva på att byta galopp över bommen. Jo tjena, försök inte lära en häst något som du själv inte behärskar ännu. Visst att man ska testa, men kanske är lite smartare att börja från ryggen där man har lite mer koll innan man försöker från marken och kanske, kanske är en idé att typ gå en kurs för någon som berättar hur man gör. Vi skrotade den idén i allafall efter några förvirrade försök med en stackars stressad häst som förtvivlat skulle vara matten till lags, men slutade med full galopp över halva ridbanan och tömmar släpandes efter. Matten tog sitt förnuft till fånga och vi gjorde ybersnygga åttvolter i trav istället. Och galopp i båda varven på volten över bommen. Han jobbade på bra och jag är riktigt nöjd med honom, han ville lyssna idag, var jättefin för både förhållningar och pådrivning, fattade fint och när jag väl fick ordning på tekniken och mindes lite av det Lena försökt lära mig om tömkörning så fick vi till det himla bra i traven med både påskjut och eftergift. Sedan snubblade han naturligtvis runt lite också och slog upp ett sår på ena framhoven, inget allvarligt, men jag börjar förstå dem som klär in sina hästar i skydd 100% av gångerna de ska träna något. Jag har ju börjat med det ute i skogen numera och vid hoppning, för jag börjar misstänka att min häst är en stor klumpeduns. Blev lite mysstund i stallet sedan, borsta ordentligt, skrapa flugägg och kleta på flugmedel på benen, stratcha lite, klia i öronen och under hakan. Trevligt sällskap hade vi också, är rätt så skönt att alla hästar och människor är hemma igen från diverse beten.
 
Imorgon får vi se om vi hinner med promenad, ska dit på morgonen och fixa allt innan tåget går till Linköping. På Söndag kväll är jag tillbaka och då ska vi aktivera oss, kanske blir det till och med en ridtur, får se lite hur det är med orken. Huvudet tog ingen skada över att knata bakom en häst i dryga timmen i allafall så ett lugnt pass ska nog gå hyffsat bra.
 
Det Positiva: Snart, snart, snart!
Det Negativa: Magen verkar börja krångla istället.
 
Ge mig styrka

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0