Clear Round Hoppning ÖFF

Så i helgen bar det av igen. Inte speciellt långt och inte så länge, men ännu en utfykt, känns nästan som om det börjar bli vardag. Rutinerna sitter relativt bra i allafall vilket känns väldigt bra.
 
Tack och lov var det inte lika tidigt som förra helgen, kunde komma ut till stallet vid åtta och faktiskt hinna med allt som skulle göras innan lastningen vid nio. Började jättebra med att det flugit in en fågel i transporten som naturligtvis blev livrädd när vi kom gåendes och flög omkring och skrämde oss båda halvt från vettet. Körde på nya strategin och hällde upp lite havre som jag visade Maxim, ställde på plats inne i transporten och så knatade vi helt enkelt in, han stannade på rampen som han brukar, men inget backande och in och mumsa! Vi kom fram i god tid, jag kunde i lugn och ro anmäla och gå banan ett par gånger innan det var dags att lasta ur Maxim som snällt stod stilla och sedan klev ur när jag bad honom. Han stod också snällt uppbunden vid transporten när jag plcokade av alla skydd och täcken och gjorde iordning honom.
 
Lugn även på framridningen, jag gjorde inget avancerat, försökte mest få fram honom lite och gick över hindret och sedan hoppade vi krysset en gång också. Helt okej kändes det så vi gick ner och väntade på vår tur. Fick gå in i ridhuset medans ekipaget innan red vilket jag tycker är bra så kan man kika lite innan det är ens egen tur. Först så red vi 40 cm, andra hindret var ett litet plank som han blev lite förvånad över så där blev det lite stopp och sedan klev vi över, matte tror in på ny ansats när det är på pass lågt, över ska vi! Resten gick ganska bra, lite långsamt och så glömde jag banan en gång och gjorde en volt, men ganska okej ändå, mest nöjd med min egen attityd (framåt hela tiden) och att jag inte tänkte på höjden, samt att han faktiskt inte tittade på något förutom hinder nr 2.
 
 
 
Till nästa höjd, 50 cm försökte vi ännu mer framåt och då gick det vägen felfritt! Mer fart kan lösa det mesta, även här nöjd med att jag inte kände av höjdskräcken, kanske drömmen om att hoppa lite högre banor inte är en önskedröm trots allt. Jag tror att han tyckte att det var lite kul han också, mycket nöjda med dagen gick vi upp för att plocka av allt och så på med transportkläderna igen. Återigen stod han som ett ljus vid transporten medans jag donade och sedan så skulle vi lasta också, gott i hinken förbereddes igen och ställdes in i transporten. Ett par transporter bort höll de på att lasta en ponny med linor och massa folk som verkligen inte ville gå in. Precis när vi kommer runt och ska påbörja ingång själva så kastar den sig bakåt och ut, Maxim kollade till lite (helt förståligt) och jag också, men sedan ska vi i allafall lasta själva, tanken slog mig faktiskt inte att han skulle krångla mer än ponnyn, någon ropade och frågade om jag behövde hjälp och återigen tänker jag inte så mycket utan bara säger "Det brukar gå bra." och så bara skickar jag in honom och hästen bara knatar in som om han aldrig gjort annat och börjar mumsa på min belöning medans jag stänger och går runt för att sätta fast honom. Först då slog det mig, allt som kunde ha hänt och vad mycket krpngel det kunde ha blivit. Nåja, vi tar alla bra lastningar på pluskontot och så hoppas vi att det fortsätter spikrakt uppåt. 
 
Kollade lite på vänner som hoppade också och hälsade på Joker innan vi styrde hemåt, en vit rosett rikare. Ännu en mega guldstjärna till Maxim som var en ängel denna dag. Jag blir stolt när han presterar också, men det är så mycket mer värt att ha en häst som är så hanterbar som honom när man åker på saker. Allt blir så mycket roligare då.
 
Söndagen tog vi en liten promenad på, mest myste omkring och igår hade jag kvällen så åkte ut lite senare och tömkörde alldeles själv i ridhuset bara för att se om han var mjuk och fin. Vilket han var, det börjar kännas så himla bra i tömkörningen numera, i allafall i skritten och traven, jag blir bättre och bättre på min position och igår tycker jag att han gick lite mer av sig själv också. Galoppen jobbade vi inte så mycket på, men jag vill komma igång med den också, dock tror jag att han måste ha lite mer egen energi för att det ska fungera och att min teknik måste bli ytterligare lite bättre. Tänkte att jag skulle ta reda lite på hur man gör sidvärtsrörelser och skolor på töm också. Vi har ju börjat nosa på det i ridningen och det känns som en bra sak att kunna jobba med även i tömkörningen.
 
Idag så hade vi vilodag, jag hade förberedd allt hö igår kväll och åkte ut innan jobbet i morse och mockade, samt kliade lite öron innan Maxim gick ut i hagen. Imorgon blir det förhoppningsvis en liten tur ut och på torsdag väntar Lenaträning igen.
 
Det Positiva: Guldhästen
Det Negativa: Höstrusk
 
Give me strenght

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Josefin

Ni är så himla duktiga :)

Svar: Tack! :)
Matilda

2013-10-23 @ 22:18:36
URL: http://jossfiins.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0