Private Lesson

Det blev en liten skrittpromenad igår i snålblåsten, jag var mycket nöjd med att få röra på mig själv också och hålls värmen.
 
Idag var det träning igen, som de flesta torsdagar. Vi blev helt själva, ett tag sedan och även om det är nyttigt och bra att rida tillsammans med någon så är det fint att få ha ensamträning ibland också. Då får man önska det man vill träna på och så kan man lägga upp passet efter bara oss. Så idag önskade jag att Lena skulle kolla och hjälpa oss med skänkelvikningarna och även lite högerfattningar och så föreslog hon att vi skulle rida igenom LC-programmet också.
 
Vi körde skänkelvikningarna först (efter lite uppvärmning), skritt och vända upp från kortsidan och flytta halvt igenom ut till väggen. Delvis gick det bra, vi börjar få kläm på det, men jag ska tänka på att bromsa honom mer på yttertygeln och ge hjälperna mer i takt med stegen. Så nu ska vi träna vidare. Sedan körde vi lite trav och red serpentinbågar som jag blir mer och mer förtjust i. Övade också på att vända upp och göra halt vid X, lite vingligt, speciellt om jag vände upp i höger varv, måste tänka på att sitta mitt över och räta ut mig efter svängen så jag inte viker mig i högersidan. Vi fick ordning på det tillslut och några av halterna var riktigt fina och även igångsättningen efteråt börjar ta sig. Tränade också lite travlängningar snett igenom, det gic kså där, jag måste våga hålla kvar lite och inte släppa fram händerna för då blir det galopp.
 
Galoppen då, jo, idag så var fattningarna bra. Kämpade på med att ha honom rak och då fattade han rätt på alla möjliga ställen, så det känns som om jag vet hur jag ska göra, måste bara få till det när jag rider program också och inte stressa mig igenom det hela.
 
Igenomridningen gick bra, lite vinglig uppridning och galoppvolterna var inte så jämna som de kanske kunde ha varit, men rätt galopp var det i allafall. Var en fin träning i dag, med bra känsla tycker jag, han kändes inte stum utan gick på bra framåt utan att bli springig. Efteråt var han nöjd med sig själv och sitt arbete tror jag minsann, ännu gladare blev han när han fick komma in i boxen och käka, då är lyckan total.
 
Imorgon och på lördag ska jag försöka rida ut om vädret fortsätter att vara hyffsat, söndag blir det vila och så får vi se vad som händer i nästa vecka.
 
Det Positiva: Träna
Det Negativa: Täppt i näsan
 
Together we are stronger

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0