Löshoppning

Idag vet jag inte riktigt vad planen var, men tror inte att jag följde den. När jag väl kom ut i stallet var det fuktigt i luften och allmänt konstigt väder. Och trött som jag var efter jobbdagen bestämde jag mig för att inte rida. Men någon slags aktivitet skulle vi ju ändå ha, så efter att jag hämtat Maximen i hagen gick jag ner till ridhuset och släpade fram bommar och hinderstöd. Byggde korridor med tre hinder, vi började med att trava lite över bommarna bara på marken, han lyssnade fint på mig, bytte varv när jag ville och travade på ganska friskt. Sedan tog vi några varv åt vardera håll i galopp, och se, efter bara några små finjusteringar, hade matte lyckats med avstånden också så att han kunde komma rätt över alla bommarna.
 
Dextelit e. Allman 204 på förra årets premering, ska bli kul att se hur han växt :)
 
Började bygga upp hindren ett i tagget och till slut var alla tre uppe. Han var väldigt uppmärksam på vad han skulle göra idag och lyssnade himla bra, så jag är nöjd bara över det, men sedan att han hoppade med så pass stor vilja är också ett stort steg framåt. Även om han ibland kom lite taskigt in eller hade lite dålig galopp så försökte han lösa det genom att hoppa över, inte stanna eller smita på sidan. Duktig häst som fick avsluta med att trava några varv åt båda hållen över bommarna igen innan matte ställde tillbaka allting. Tror att han var ganska nöjd med sin aktivering ändå.
 
Ägnade lite tid åt att borsta och klippa manen idag, börjar bli lite småförberedelse inför premeringen nästa lördag nu. Lite smånervös eftersom det blir första gången för oss båda, men det ska nog bli bra. Fick katalogen här om dagen och det är en valack anmäld i allafall. Det ska bli spännande att se vad domaren tycker, dessutom ska det bli ricktigt kul att få honom ordentligt mätt, jag har ju mätt hemma i stallgången, men det känns ju lite osäkert och jag vet inte riktigt vart man ska mäta.
Småfix fram till dess är det i allafall, klippte lite örontoffsar idag också och behöver nog schamponera svansen ett par gånger innan det är dags, hoppas att han blir bättre i magen snart så den kan få hålla sig lite ren också.
 

Nåja, efter att vi myst klart vandrade vi i väg till hagen i regnet, imorgon ska det bli rida av i allafall.
 
Det Positiva: Glad häst
Det Negativa: Konstig luft
 
Flying high

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0