Hjälp är bra att ha.

Idag hjälpte Lena mig med att få turbohästen att ta det lugnt och lyssna, utan att det blev bråk och konflikt. Så himla nöjd är jag, Maxim är världens bästa och Lena är en jättebra tränare! Ridhuset visade sig vara ett växthus så det blev utebanan istället. Det gick bra, även med många distraktioner. Motorcyklar, bilar och främmande katter. Han var pigg, trots värmen och tyckte, precis som när jag ridit själv att när vi skulle trava så var det minsann galopp. Så vi började med att jobba en hel del i skritten, koncentration på mig, noggranna hörnpasseringar och volter där vi skulle ställa och kolla åt rätt håll, böjd på böjt spår och rak på rakt. Svårt, speciellt med en ryttare som gärna viker sig, fyfy. Vi gick sedan över till korta travsträckor, att han inte skulle springa, broms på yttertygeln, när det fungerade bra och han lyssnade fortsatte vi trava volter och hörnpasseringar, så fort han började springa iväg skulle jag bromsa på yttertygeln och gå in på en liten volt. På volter och hörnpasseringar gällde det att leda ut och hålla kvar ytterhanden en del för att visa att han skulle gå undan för inner skänkel. Inner tygel skulle ställa in honom åt rätt håll. Ibland fick jag också lägga på ytterskänkel när han flöt iväg. Viktigt att jag så fort han gjorde rätt blev stilla med händerna, lika på rakt spår, så fort han var rak skulle jag mjukna (och han skulle inte skjuta iväg som en kanon). Kämpigt var det i början, men det lossnade allt eftersom, på slutet var han riktigt fin och vi fick rida lite andra ridvägar, serpentiner, rätt upp, snett igenom, fortfarande med fokus på hörnpasseringarna. I vissa stunder blev det lite magi, så himla härligt och jag ska verkligen försöka ta med allt som jag lärt mig och inte bli arg när han springer.


Efteråt blev det bad och gräsätande för Maxim och mockning för matten, jämn fördelning minsann.

Det Positiva: Träningar
Det Negativa: Trött i kropp och själ

You and me, together.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0