Hästhelg med systeryster.

Denna helg har det varit fullt upp. Systeryster från Göteborg anlände nämligen på fredagseftermiddagen och stannade hela helgen, dessutom kom det några kusiner och en moster på besök för lite tidigt födelsedagsfirande. Så fullt upp med andra ord, men vi tar det från början.

Vi åkte naturligtvis ut till stallet det första vi gjorde när jag hämtade upp henne vid tåget. Måste ju förevisa min fina häst. Syster har tyvärr inte ridit sedan hon var här och hälsade på sist och vi red ut på Joker och Hampus för mer än ett år sedan. Och ja, Maxim tyckte väl ungefär att det där var den läskigaste människan han mött på länge. Började redan i hagen med att han går ifrån oss när vi närmar oss, vilket aldrig har hänt mig förut, men han var mycket upprörd och stirrade på Elinor och undrade vad det där var för typ, och då hade hon inte ens gjort en ansats till att ta honom, det var nämligen jag som skulle rida Maxim denna dag och så fick Elinor mjukstarta med Joker. Tilllsut fick jag ta på honom grimman i allafall och vi gick in i stallet. Vi sadlade båda hästarna och så gav vi oss ut på andra sidan stora vägen där underlaget är helt okej.

Nästa Maximpåhitt var att bli rädd när Elinor och Joker skrapade i en gren. Men det är ju klart, ett tag sedan de var ute tillsammans och han verkar gilla rutiner lilla hästen, precis som jag. Vi vågade i allafall oss på lite trav över åkern och sedan snirklade vi oss fram genom skogen och alla nedblåsta träd, och jag hade nästan glömt hur tuff hon är, men det fick jag gott minnas när vi ska trava och hon i stället för att rida på sidan om grantoppen över stigen, satsar och hoppar över. Maxim och jag var inte riktigt lika kartiga utan tog det i trav, men lite hoppade han i allafall. Sedan visade det sig att grusvägen som annars brukar vara ganska knölig, fått perfekt underlag av snön så det blev mer trav och galopp. Sedan hoppade hon och Joker granen på tillbakavägen också, det gjorde inte jag. Tog en sväng i galoppbacken också med Joker före och det gick väl bra, bara Maxim som skulle slå till med bakutsprång, det största jag varit med om och sedan sprang han efter. Söthästen tyckte dock att Joker minsann kunde hålla sina snökockor för sig själv. Joker var inte alls sitt vanliga jag, nästan lite trött tyckte Elinor och jag har också känt det de senaste dagarna att han har verkat nedslagen liksom. Ska försöka ägna lite tid åt honom i morgon och försöka se hur det är ställt, kanske är han nere i en liten svacka.


Joker pussas

Sedan skulle vi hoppa av också och då kom nästa Maximryck, Elinor hänger kvar lite på mage över sadeln och när hon sedan hoppar ner så far Maxim iväg, sedan stirrade han nästan fördömande och undrade om folk verkligen fick bete sig sådär. Det var en fin tur, kul att uppleva gamla minnen från islandshästtiden också.

På kvällen blev det pizzabeställning och presentöppnande, bland annat ett par bruna tömmar som jag önskat mig, sedan fick jag också en fin fotobok med bilder på mig och systrarna i, en roman jag önskat mig och en kakburk med kakor.

Lördagen började med promenad, lite matlagning och bakning och sedan ramlade moster med familj in. Mycket trevlig stund blev det och jag är så glad att de tog sig tid att komma ner.


Syster och Maxim

När det åkte vidare på eftermiddagen for vi ut till stallet för att inviga tömmarna. Började med att tömköra lite och syster testade också. Sedan tog vi fram draglinorna och letade som en tok efter den där träbiten (som jag fortfarande inte är säker på namnet på) som ska hålla ihop linorna och där man sätter fast saxen så man kan släpa bommar. Den hittade jag naturligtvis inte (hittade den istället idag och nu ligger den på ett bättre, mer synligt ställe), så vi körde ed draglinorna bara och det räckte nog ganska bra. Började med att jag gick med grimskaftet och sedan så satte vi på tömmarna och så gick jag med dem och syster höll i grimskaftet, sedan så tömkörde jag själv med båda linorna på. Det gick bra tillslut, när han tyckte det blev obehagligt så stannade han, en gång i början med bara grimskaftet försökte han springa iväg, men det löste sig och efter det höll han sig lugn och stannade som sagt när han tyckte det var obehagligt. Mycket nöjd med lilla hästen även idag och vi ska träna vidare med våra linor ett tag till och så ska jag höra mig för bland mina hästvänner om någon kan följa med ut nästa gång jag ska göra försök till att släpa, nu vet jag i allafall var alla grejer är.


Maxim och jag <3

Resten av kvällen spenderades framför en film och bara tog det lugnt. För på idag var det ju upp med tuppen som gällde. Hästarna fick mat inne i gången medan vi grovrengjorde boxarna och lagom tills vi var klart var det ljust. Så Joker fick gå i hagen och Maxim gjorde vi iordning för tur. Tog lilla rundan och började med asfalten, jag red och syster promenerade, sedan när vi kom på gräsvägen och gärdet knäppte hon lite bilder på oss och sedan bytte vi. Hon red först lite på gärdet och sedan på gräsvägen, testade alla gångarter och det var spännande att se, han ser ut ungefär som det känns när man sitter på. Vi gav oss också ut och inspekterade mina egenbygda hinder och Maxim fick skutta lite. Hon tyckte att det var lite som att rida på Glampi, islandshästen hemhemma.


Matte! Vad gör du där!?

När vi kom hem till gården bytte vi igen och syster gick och startade bilen på gårdsplanen. Så den var igång när vi kom skrittandes, sedan gick vi förbi, stannade och lät henne köra före ner mot vägen och sedan gick vi längs med asfaltsvägen bredvid hagen medan hon körde fram och tillbaka. Första gångerna var lite lite spänt, speciellt en gång när det gick lite fort. Men jag övade på att ha halvlånga tyglar med lite kontakt, men så att jag inte sitter och blåhåller och på att slappna av. Tyckte det gick ganska bra för egen del, Maxim var en stjärna! Dock så vill han görna stanna så att bilen kan passera, jag vet inte om det är bra eller dåligt? Helst ska han ju inte bry sig utan bara gå i sin egen takt, men det kanske är bra att han uppmärksammar att bilen är där? Jag försökte i allafall att skänkla, speciellt när vi mötte bilen för då känner ju jag mig tryggare också.
Efter den händelserika dagen fick Maxim äntligen gå ut i hagen och Joker.

Vi åkte hem, duschade och ägnade sedan dagen åt flygvapenmuseum, promenad och sällskapsspel. Mycket fin helg tycker jag.

Det Positiva: Syster och bästa hästen
Det Negativa: Sorgsenhet

With you I have wings

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Mia Ewerskog

Roligt att läsa om vad ni ligger i med hästarna och härliga bilder på Maxim. Joker kanske också sörjer, hästar känner nog av stämning mer än man tror. "Träbiten" heter svängel. ;) Vi ses i morgon kväll! Hälsn. Mia

Postat av: Mia Ewerskog

Hej!

Skrev en kommentar förut men den försvann visst igen, så jag gör väl ett nytt försök.

Kul att läsa om era aktiviteter med hästarna och fina kort på Maxim.

Joker kanske också sörjer sin matte, hästar kan nog känna av stämningar.

"Träbiten" heter svängel.

Vi ses i morgon kväll.



Hälsn. Mia


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0