Brukshästen <3

Stålande sol och jag såg fram i mot en lång och härlig tur på andra sidan vägen. Gjorde iordning Maxim och sedan promenerade vi iväg den första biten eftersom man måste ta sig genom en grind och sedan över alfaltsvägen, med Joker brukar jag sitta upp efter grinden, rida över åkern och sedan över asfaltsvägen, men med Maxim känns det säkrare att leda så här i början. Allt gick som smort, väntade lugnt på att bilarna skulle passera och gick försiktigt över. Lite svårt att stå stilla när jag satte upp, men jag tror att det är en bra övning att sitta upp på lite olika ställen, på stallplanen känner han sig trygg och står väldigt fint (för det mesta), upp kom jag till slut i allafall. Sedan hinner vi skritta 50 meter på skogsvägen och på vändplanen där stigarna börjar står det naturligtvis flera bilar parkerade=jägare. Bara att vända, hoppa av, leda över vägen och genom grinden och sedan hoppa upp igen och välja en annan väg att rida.


Så då tog vi Hampusstigen istället och invigde de nya hindren i slutet, sedan travade vi lite på gräsvägen och red lite volter på ett gärde både i skritt och trav, jag försökte tänka framåt hela tiden och vara mjuk i handen, så fort man tar lite i honom så går han gärna in bakom lod, så mer framåt ska jag tänka. Han var inte jättepigg idag, kanske var lite trött efter de senaste dagarna, så vi tog det ändå ganska lugnt, travade en liten bit på gräsvägen upp mot dammarna, men sedan var det skritt resten av vägen. Hoppade av inne i sommarhagen och gick en sväng till skrotgläntan som ligger bredvid grusvägen. Lite allt möjligt samlat där, gammal traktor, bil, vagnar, tunnor och lastpallar. Lastpallarna var det som intresserade mig eftersom några hade en skiva spikad på sig och alltså gjorde sig perfekta som brukshinder! Så jag lade ut två och Maxim fick testa att kliva upp, han var jätteduktig, nu ska jag bara kolla med han som lämnar grejer i skrotgläntan om han har användning för dem eller som de kan "beslagtas" som permanent brukshinder någonstans längs min lilla bruksbana som jag planerar. Annars så vet jag vad jag ska önska mig av pappa i födelsedagspresent.

Sedan var vi båda nöjda och glada med vår dag och gick hem, ungefär en timme var vi ute.

Det Positiva: Brukshästen
Det Negativa: Jägare'

Like sugar

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0