På töm med Maxim

Idag var det som sagt dags för tömkörningslektion igen. Lena var lite sen så vi hann värma upp lite själva i skritt och trav, övade lite på volten utan hjälpbommar och det gick hyffsat, sedan så körde vi lite ridvägar i skritt och tränade halter också. När Lena kom så tog hon över tömmarna och tömkörde hela lektionen, fick många tips och det var lärorikt att se någon som kan. Mycket stöd på yttertygeln ska man ha och jag måste våga trycka på honom mer. Hon sa allmänt att jag skulle försöka få mer tryck och jobba igång bakbenen och ha ett stadigt stöd i handen och våga hålla i det stödet, inga galppande tyglar. Hon öste också beröm över lilla hästen, tyckte att han var en trevlig modell som har lätt för att arbeta och att han är arbetsvillig och inte försöker smita undan. Han kändes också stabil i huvudet och var bra utvecklad för sin ålder. Vi pratade lite om vad jag vill uppnå och hur vi skulle lägga upp lektionen. Eftersom han var så duktig förra gången och det egentligen inte är några direkta problem i skritt och trav så bestämde vi att hon skulle testa att galoppera honom på volten. I vänster varv så gick det bra, men i hans svåra högervarv så blev det i och för sig några fattningar, men sedan så orkade han inte hela volten trots upprepade försök. Blev ju ett ganska långt pass det här, så avslutade med bra volter i höger varv i trav istället och ett varv i vänster galopp till. När jag testar själv ska jag börja i höger varv när orken finns. Hon tyckte absolut att han är mogen för lite mer krav från min sida och nästa gång hon kommer till stallet ska vi boka in en ridlektion istället och så jobbar jag på med tömkörningen själv ett tag. Mitt egna mål är att tömköra en gång i veckan framöver, första steget blir att trava på volt utan hjälpbommar och sedan att kunna galoppera i båda varven.


Raggmunken <3

Han var varm och svettig efteråt så blev en liten dusch i spolspiltan, torka lite under täcke medan jag mockade och gjorde i ordning mat samt packade undan alla grejer. Imorgon är han värd en vilodag, ska nog ta ut honom och beta lite gräs om vädret är fint.

Det Positiva: Bakbensaktivitet
Det Negativa: Lite tunn

Goaste!

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0