ÖFF Dressyr

Idag var det upp tidigt som gällde och åka iväg och hämta transport och ta sig ut till stallet. Eftersom dagens tävling inte startade förrän vid tio och vi har ganska kort resväg hade vi hela två timmar att ge hästarna mat, mocka, packa bilen, fixa med Maxim och lasta Joker. Så hästarna fick mat och vi packade bilen med Jokers tävlingssaker som jag förberett kvällen innan.

Sedan gjorde vi iordning Maxim och satte på selen, Johan fick vara den häftiga killen och dra draglinorna till ridbanan. Värmde upp lite i skritt och trav, inte så höga krav mer än att han skulle svänga och stanna och gå i den gångart jag ville. Han skötte sig finfint. Johan fick sedan ta över tömmarna och testa några varv, Maxim fortsatte att sköta sig, sedan så ställde jag mig stilla i ett hörn och då ville han gärna gå till mig (söthästen <3) men annars gick det jättebra!


Ut ur dimman, killarna i mitt liv <3

Sedan så tog vi bort tömmarna och satte på grimskaft, Johan fick återigen axla rollen som den coola och dra linorna runt oss. Maxim var superduktig, brydde sig kanppt alls. Sedan så promenerade vi lite och höll draglinorna på plats. Det gick super, han trampade på en en gång (matte som inte kan hålla ordentligt), men då den inte satt fast i honom så brydde han sig inte, mest stannade och kollade. Mycket nöjd tog vi in fina hästen igen och tog ut Joker i stallgången för lite avborstning. Sedan var det till att lasta, Joker gick upp på rampen, backade (då fortsatte jag backa honom) och sedan gick han rätt in till sitt hö.

Vi kom fram helskinnade och gjorde i ordning Joker på en gång. Lite stirrig och trampig var han, men det ordnade sig. Hade ju med mig världens bästa hästskötare Johan! Joker var pigg och glad och ville springa såklart! Men han lyssnade förvånansvärt bra på framridningen. I collecting ring ville jag trava på i ett friskt tempo, det tog han som om han skulle hoppa och galoppera. Inne på banan blev det lite lugnare i allafall och vi kunde värma ordentligt. Första programmet var en LC:2, clear round så man fick olika färger på rosetter beroende på vilken procent man fick. Han var duktigt, brallade i ena galoppfattningen och stod inte stilla i halten, men annars så gjorde han allt han skulle, generellak ommentarer var att jag hade en trvlig häst som för dagen var lite het. Och att han gick lite imot handen och var något felställd ibland. Men det är ju så det är, får fortsätta jobba på våra svagheter bara (och jag måste lära mig att trampa över på vänser sida, sitter otroligt snett i sadeln). Vi fick ~56% och en dul rosett med oss hem!


Blev att vi lade på täcke och lastade in honom så att han fick äta lite hö i en halvtimme eller så. Själv fick vi i oss lite korv och kollade på första delen av LB:1. Sedan så var det ut och på med grejerna igen och värma. Hade samma upplägg som till första klassen och försökte trycka på honom lite och inte rida med handbromsen i. Han skötte sig utmärkt även denna klass, skulle ha vågat rida lite mer i ökningarna och framförallt släppt efter mer i handen. Annars så kändes det som om jag red mer än förra klassen. Vi fick ~55% och hamnade precis i mitten, 7 av 14 startande, mycket nöjd med det hela. Han fattade väldigt bra och lyssnade på mig kändes det som. Sedan ville den duktiga hästen inte gå in i transporten, men efter en hel del backande och en Johan som fick driva på lite så kom vi in.

Hemma igen stod Maxim i hagen och väntade, han såg mycket nöjd ut, verkade inte ha saknat Joker så mycket, speciellt inte när han sparkade till honom när Joker ville äta några kvarglömda höstrån. Knäppa hästar.

Allt som allt en mycket trevlig dag med andra ord. Kvällen har ägnats åt att äta choklad och power nappa.

Det Positiva: Härliga hästar
Det Negativa: Stutsande sits.

Horses forever.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0