Bruksträning

Det har ju lyckats bli en tur till stallet denna vecka också. Strålande sol och sommarvärme så man kunde rida i t-shirt. När jag kommer in i stallet finns där inga hästar och ingen Jossan, trodde jag, men hon hade hittat en taggig vän i höet, en igelkott som döptes till Johanna, hur söt som helst. Vi promenerade i allafall upp till gräshagen för att se om hästarna kunde sluta sig från gräset. Den är ganska stor och kuperad den hagen så när vi kom fram så såg vi inga hästar alla, föga hoppfullt så ropade vi i allafall och vilka söta öron kikar fram bakom ett träd längst bort i hagen. Det hör inte till vanligheterna att Hampus kommer fram till en i hagen och speciellt inte om det finns mat, men nu kom han målmedvetet skrittande. Joker kom också farandes efter en stund, när han fattade att vi var där. Ganska skönt och smidigt att slippa promenera omkring och leta efter dem.

Jag fick sätta mig på Joker idag, för på schemat stod bruksträning. Först så begav vi oss dock ut på skogsritt, hamnade på andra sidan vägen tillslut, efter att ha blivit omkörda av en timmerbil, som Joker tittade lite på, men inte så mycket. Där finns i allafall stigen med hoppträd som lägligt ramlat under vintern så då gav vi oss på att hoppa igen, jag och Joker. Det gick faktiskt ganska så bra, han hoppar ju ohygligt stort, men jag hängde med lite bättre denna gång, höll i manen och hamnade inte så mycket i otakt. Sedan så skulle vi se om det gick att gå en annan stig som inte gått under vintern på grund av en vägg av träd, för att komma dit måste man ta sig över ett dike, jag ville gå av och leda, men vågade mig ändå på att sitta kvar, känns bra att jag ändå litar tillräckligt mycket på honom för det, han tog så bra hand om mig, tog ett skutt över, men sprang inte efteråt, så jag var väldigt glad och nöjd, ju tryggare man känner sig på hästen, detso bättre brukar det gå att rida.


Hemma igen så övade vi lite på ridbanan, det gick över förväntan bra, han backade och flyttade dit jag ville, lite snabbt, men jag ska vara mer nogrann med halter och beröm mellan varje moment så ska det nog gå bra. Övade också på att gå av på en traktorvagn och sedan ta sig på igen, efter lite knopande så gick det också. Så nöjd med lilla bebisen när vi var klara. Hampus var naturligtvis bäst på allt, men hade lite ont i fötterna efter allt gräsätande. Han fick lite av manen klippt efteråt när jag väntade på bussen.

Så nu är jag lite mer optismistisk inför att tävla bruksridning på Joker, tar jag det bara lugnt så ska det nog gå bra, samma sak med Hampus, vore kul med en runda på honom när vi klarar alla momenten utan U, det är målet. Framförallt så ska jag planera bättre hur jag ska rida banan när jag går den. Åt vilket håll ska jag vända här för att få mest plats och så vidare. Blir mer och mer taggad för varje dag som går!

Det Positiva: Trygg känsla
Det Negativa: Hampusens ömma fötter...

Hästar är livet!

Over and Out


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0