Att klippa en fjording

Fjordhästen är ju en ras med ganska distinkt utseende, det hör i princip till att klippa stubbman för att framhäva deras tvåfärgade manar. Eftersom jag följer en hel del bloggar vars människor äger fjordhästar har jag sett olika frisyrer, för även om det är stubbman så kan man faktiskt variera sig mycket. Sist jag var i klippartagen så experimenterade jag lite med Joker, eftersom Hampus man är alldeles för maffig för det.

Här är lite exempel på hur man kan klippa:


Rak stubbman


Man låter det svarta vara lite längre och sticka upp som en kam.


Man klipper kammen så att det står upp små piggar.

Tidigare har Joker haft de två övre frisyrerna och den sista med piggarna är det första gången jag testade klippa när fotot togs. Det krävs nog en hel del övning innan det blir så bra att jag vill visa upp det på tvälingsplatserna, men annars så tycker jag att det är rätt så snyggt med den vanliga raka svarta kammen. Funderar på att klippa honom så till dressyren. Ska höra vad Jossan tycker också, den är ju lätt att klippa ner till vanlig stubb sedan i allafall.

Satsar på en första klippning nästa helg så får vi se vad det blir.

Det Positiva: Snyggt
Det Negativa: tar tid.

Knipps knapps.

Over and Out

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag trodde han var en häst och inte en drake ;)



Kul att kunna göra så många olika versioner av frisyrer på fjordningar :)

2011-03-27 @ 22:30:04
URL: http://sehvrin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0