Skrittpromenader

Det har hunnits med två turer till stallet i veckan, båda dagarna tog vi långa sköna skritturer med hästarna. Det går på bete just nu och Hampus blir inte direkt överförtjust av att släpas ut på ridturer. Det finns ju mat att äta liksom. Han har knatat på rätt så bra ändå, men lite öm i fötterna är han tyvärr. Joker ångar på som en galning, idag ramlade han ner i ett lerdike och snubblade nästan ner för ett berg, men han är lika glad för det. Hampus tar det lugnt och sansat och vet var han kan kliva på och vart han måste ta det försiktigt.


Förra sommaren

Det bästa med skritturer är att man hinner avhandla så mycket under tiden man rider. Denna vecka har vi pratat bilar, SM-förberedelser, lägenheter, hästar till salu, barn, hästminnen, Hampus, suckat över Joker när han snubblar på plan mark och fantiserat om framtiden.

På bussen hem roade jag mig genom att i mitt huvud skissa upp drömgården. Drömgården ligger på landet, gärna en bit ifrån stora vägar och avskiljt, sedan får det gärna vara kort bilfärd in till stan också. Till gården ska det höra ordentliga hagar, tänk fält där man kan släppa hästar på bete, gärna lite skog också. I skogen ska det finnas en fin gammal traktorväg som går i en slinga, på denna traktorväg ska det vara lämpligt att bygga en terrängbana, några fasta hinder och gärna ett lämpligt ställe att bygga ett vattenhinder också. Det vore också fint om skogarna runt omkirng ägdes av människor som inte har något imot att man rider i skogen och gärna tillhandahåller grus- eller traktorvägar. Till gården ska det naturligtvis finnas ett stall, det hehöver inte vara stort, men lite sällskap kan jag nog tänka mig, så kanske 6 boxar, plus sadelkammare och foderkammare och plats för hö och sådant som behövs i ett stall. Sedan vill jag ha en gårdsplan också, rätt så ordentlig och en ridbana, en ridbana är viktig, den behöver inte vara gigantisk, men något att rida på i allafall. Huset ska vara ett hus med gott om plats, gärna både verandor, inglasat uterum och balkong. Vill ha en ingång, typ "köksingång" där man har en hall som man kan förvara alla stallkläder och annat i och sedan en vanlig ingång. Gärna ett torn också som man kan inreda till bibliotek och läsrum (ja, jag inser att det ser lite underligt ut med allt detta). Så vill jag såklart ha trädgård också, gärna med fruktträd i och bärbuskar samt möjlighet att göra land om man vill, jag är inte så ambitiös på den fronten, men rabarber och jordgubbar vore ju nice. En åkgräsklippare och traktor för att ta hand om det hela också, måste lära mig köra traktor ordentligt. Och en häst eller två och all tid i världen. Jag ska börja köpa trisslotter en gång i månaden. Det gäller att ha drömmar eller hur?

Det Positiva: Drömma
Det Negativa: Trött

Dreaming, hoping...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0