Promenixade

Blev en sen kväll i stallet igår, försov mig på morgonen så fick jobba lite senare än jag tänkte från början. Väl ute och ombytt var det kolsvart, förutom när månen kikade fram från bakom molnen. Hade en snabbkurs med Totte om vad hästarna får för mat och när eftersom han ska vara ute på gården i veckan och hjälpa till. Sedan hjälpte han mig att ta in, han fick ta Maxim som har bråkat med killarna innan, men det gick hur bra som helst.


Jag borstade leriga och dammiga hästar, satte på reflexer på dem och mig och så pannlampa, sedan gav vi oss ut på promenad alla tre. Tror att hästarna uppskattade att vara ute tillsammans. Det verkade nöjda med livet, trots mörker och det något hårda underlaget, det fryser fort när det väl blir kallt. Promenerade grusvägen bort ca 2 km till asfalten, där vände vi och gick hem igen, alldeles lagom skrittrunda och jag blev motionerad på köpet. Inga vildsvin mötte vi heller. Skötte sig väldigt bra båda två, tränade lite halter. Idag fick jag också ett bevis på att Maxim lyssnar och förstår vad jag vill och att han lyder (nåja, ganska selektivt lydande, men idag så var han på topp). Jag var inne och knöt fast hönätet med halm som jag börjat hänga in till honom för att försöka få lite bättre ordning på magen, boxdörren lämnade jag öppen eftersom vi övar på att han inte ska gå ut. När jag vänder mig om är han naturligtvis halvvägs ute i stallgången, jag blir då lite arg, höjer rösten och säger åt honom att stanna (vilket han göra!) och sedan att han ska backa, vilket han också gör! Då fick lilla hästen mycket beröm och blev glad igen. Det bra med röstkommandon är ju att man kan använda det när man ska lära in saker från ryggen också, jag tror i allafall att det hjälper.

Idag blir det vilodag för dem och Maxim kommer förmodligen att vila även imorgon och jag ska försöka hinna ta ut Joker på en sväng och så blir det Maxims tur på torsdag. Båda vilar på fredag när jag ska julhandla de sista klapparna (planen i allafall) och sedan får båda gå i helgen förmodligen.

Det Positiva: Kallt och klart
Det Negativa: Viss människa

Still to dark

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0