Ängelhästen

Innan tvälingen

Han gick som en ängel idag, den lilla hästen. Eftersom vi ska tävla dressyr nästa helg red på ridbanan för att träna lite. Började med lagom uppvämning, skritt i båda varven, lite volter, halter och ryggning. Travade volter, gjorde halter och igångsättningar och tränade på tempoväxlingar. Lite galopparbete blev det också i båda varven. Redan i uppvärminen var han med och lyssnade riktigt ordentligt. Sedan slängde vi spöet (eftersom det inte är tillåtet på tävling tänker jag inte träna program med det heller) och började med LC:2 som vi ridit föurt. Han gick superbra, fattade galopp där han skulle och var så duktig, kändes till och med som om hans högergalopp var ovanligt stabil idag. Efter det blev det två genomridningar av LC:1 som vi ska prova fö första gången, lite nya inslag med serpentiner och annat smått och gott. Är jag bara noggran så kan det nog gå vägen och är Hampus på det humör han var på idag så är ingenting omöjligt. Enda faran jag kan se är att jag eldar på honom för mycket och han slutar lyssna på mina händer, men jag får väl ta och tänka mig för helt enkelt. Det är också en kortare sträcka att sakta av från den sista galoppen till traven som ska samlas ihop, vända upp på medellinjen och helst trava den lugnt och framförallt rakt innan man gör halt, får nog lägga in lite mer halter som uppvärming nästa gång.

För att belöna honom och börja tjuvträna lite inför helgen om två veckor då det är tväling igen byggde jag ett hinder som vi skuttade över några gånger. Då kom öronen fram på riktigt och oj vad livat det var. Skrittade en sväng ner mot sjön som avslutning. Sedan försökte jag leka frisör medan Hampus mest ville äta, men en bra början blev det i allafall, får putsa på det i veckan.

Det Positiva: Härliga hästen
Det Negativa: Snorig

Simply the best...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0