Torsdagskendo och Kallepass

Efter att ha varit lite omotiverad eller halvsjuk så var det idag dags för riktig kendo igen. Vill man köra kendo på riktigt så är det torsdagar som gäller, och lyckas man då pricka in ett Kallepass så är det aldrig fel heller. Kroppen var väl inte riktigt med på att vilan var över, men vi tog oss igenom det tillsammans. Huvudet var med och peppade en hel del.

Vi hade en ordentlig uppvärmning med både springning och gång där vi också värmde upp armarna, så himla kallt i Dojon nu, speciellt på golvet, så det är skönt när man värmer upp ordentligt. Sedan var det på med rustning och börja köra igång. Vi började med tio renzuku-Men var, tog ett tag för mig att komma igång, så den första omgången blev det mest pannkaka av, men till den andra hade jag skärpt till mig lite i allafall. Sedan började huvudet fokusera lite bättre och jag var mer koncentrerad på min egen kendo. Vi gjorde några små Men också och där fick jag kommentaren att jag ska hålla mig på avstång, spets mot spets och inte smyga in närmare.

Passet hade ett fokus också, de-Kote, vi skulle nöta tekniken helt enkelt. En svår teknik, men väldigt användbar och efter det här passet har jag i allafall en liten aning om hur man ska göra. Övningen gick ut på att en högg Men (och varje Men skulle vara den bästa och snabbaste man kunde, man skulle satsa för att träffa) och den andra kontrade med de-Kote, efter första omgången möblerade vi om och körde i tre eller fyra-grupper på långsidorna eftersom vi var hela 10 stycken! Mr M och Mr A (som inte tränat på år och dag dök upp) och sedan var det en salig blandning av människor. Det man ska tänka på i de-Kote i allafall är att ens egen shinai inte ska försöka gå över den som gör Men utan man ska gå under, dessutom måste man använda sig av handlederna. Jag tyckte att jag fick till det hyffsat i slutet, när jag verkligen koncentrarde mig på mjuka handleder, men så snabb är jag inte. Det var en bra övning att träna fokus på, för man fick liksom skifta fokuset, först perfekta Men-tekniker och verkligen försöka träffa, sedan avslappnade handleder och Kote och sedan en stunds vila och kolla på när de andra körde och ladda om lite.

Vi gick sedan vidare till först kakarigeiko, fem attacker där den femte skulle vara en Ai-Men och sedan bytte man mottagare och även nästa femte attack skulle vara en Ai-Men. Och så ji-geiko på det. Mitt fokus tog lite slut här, jag försökte hålla i och de två första var helt okej ändå. Försökte hitta på lite saker, blev en del Do och även Kote-Do där jag fick till någon som kändes bra. Sedan körde jag mot Mr A, som fortfarande är som en ångvält ibland och jag har fartfarande inte lärt mig att flytta på mig ordentligt, så blev lite bankad på, men jag var inte helt bortkollrad heller, dock blev jag väldigt trött, så den ji-geikon som var efter blev det inte mycket med. Sedan totaltappade jag fokus och även lite ork, men jag får försöka fortsätta träna på det också. Blev ingen ji-geiko mot Mr M idag, men förhoppningsvis dyker han upp fler gånger.

Stretching på det och dusch, ingen bastu för Matilda idag, blir till att gå i säng nu och sova så man orkar med morgondagen.

Det Positiva: Kendo
Det Negativa: Kallt golv

Hai!

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0