Kyudo första gången!

Onsdagen var en lång dag på många sätt, mycket tankar som snurrade runt och en nedstämdhet som inte riktigt ville ge med sig. Dessutom blev det en väldigt lång dag rent praktiskt. Först jobba, sedan stallet och sedan direkt till Dojon och mitt första kyudopass, efter det vidare till Maxi och veckohandling, så snacka om att jag var slut sedan.

Men det var Kyudon jag tänkte berätta lite om. Dessutom tänkte jag inviga en ny kategori här i bloggen, nämligen Budo, där jag samlar lite olika tankar och annat som rör budo i stort och inte kendo specifikt.

Kuydo är traditionellt japanskt bågskytte, med fokus på meditation och koncentration. Det viktiga är inte att träffa målet med pilen utan att göra det med sinnet. Vi övade först på rörelserna i luften, nu i början är det åtta steg eller positioner man ska gå igenom. Sedan fick vi även öva med en pil och att hålla pilen vågrät hela tiden. Sista fick vi testa en gång med gummibåge, en rund trästav där det är fäst ett gummiband. Det var jobbigt med mycket statisk träning, men det kändes häftigt. Extra starkt kändes det ju när man använde pilen eller gummibågen, men även utan så kändes det som om jag fick en lite känsla av att skjuta båge.

Ett litet exempel på Kyudo:



Jag hoppas att jag orkar med att gå även nästa vecka, men sedan får vi se, kanske får det vänta några terminer, tiden ska ju finnas också. Det blir lite för tajt tidsmässigt med både stall och tidig träning, orsaken till att jag är stalledig på tisdagar är ju för att orka och hinna gå på träningen den dagen.

Men jag kunde se en bild av mig själv ståendes med en båge alltså och steget från att se sig själv med en båge på marken är inte så stort till att se sig själv på hästryggen med en båge. Något som nog kommer att förbli en fantasi ett bra tag framöver. Först ska vi koncentrera oss på alla vanliga hästgrenar man kan hålla på med.

Det Positiva: Känsla
Det Negativa: Trötthet

Vilja, veta, känna

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0