Denna kendovecka

Ännu en vecka har gått, något mer träning än föregående.

Först tisdagens nybörjarpass, som i vanliga fall inte är speciellt ansträngande för mig, men eftersom jag fortfarande inte är helt frisk (dock tillräckligt för att träna lättare pass) så räckte det till. Eftersom jag också var mottagare i den mest jobbiga och krävande övningen så kändes det rätt så bra. Det som är givande för mig med de här passen är att jag får träna mycket grund. Sedan är det bra att vara med mycket och verkligen tänka på hur man går, står och hugger och verkligen hamra in tränarens kommentarer, det är till god hjälp om man någon gång går bredvid eller måste hoppa in och hålla ett pass. Då vet man hur man ska kommentera vissa saker och vad man kan kolla efter för vanliga "fel".

Vi hade i allafall mycket gå och huggövningar över salen, sedan övade vi också mycket attacksteg. Vi fick räkna hur många vi behövde över salen och sedan försöka korta ner dem, jag hamnade på sju. Vi körde även kirikachi och det kändes bra, i lugnt tempo och med flyt. Måste dock se till att träna någon gång i rustning innan vi åker upp till stockholm och checka av i en mer graderingslik situation (inte för att jag tror att jag kommer att falla på det, men eftersom det är det första domarna ser av mig så känns det bra att försöka göra ett bra intryck. Sist fick de köra zuriachi runt salen och hugga på våra shinaier. Vi fick ont i armen och nybörjarna blev trötta.

På torsdagen hade jag tänkt träna, men när jag kom på mig själv med att komma på undanflykter för att inte åka till Dojon, insåg jag att jag inte hade lust och stannade hemma och kollade på serier istället. Sedan fick jag lite graderingspanik på kvällen, men jag föreställde mig själv göra kata och så blev det lite lugnare.

Igår så blev det träning igen. Först nybörjarpasset, där bara två personer dök upp. Det fick testa på att ha Do och Tare på sig och så övade vi en massa Do hela passet nästan. För egen del gick det halvbra, vissa fick jag till och vissa blev bara konstiga, men det är ju lite så det är med Do.

På fortsättarpasset efteråt blev det mycket grund, vilket är bra och skönt för mig som inte riktigt orkade ett hårt pass. Det börjar kännas mer och mer naturligt att inte ta fusksteg i attackerna så det kändes bra! Vi fick också öva lite tsuki, stöt mot halsen, mycket svårt, både att vara den som attackerar och den som tar imot. Men efter lite övning så gick det bra tycker jag. Vi avslutade med kirikachi och ji-geiko. Jag tycker att min kirikachi känns bra just nu, Kalle kommenterade också (på nybörjarpasset) att min attack in var väldigt bra och att det är viktigt. Sedan pratade jag även lite med Anders om tempot på graderingen och då sa han att flyt var viktigare så jag ska bara göra som vanligt känns det som. I ji-geikosarna så försökte jag köra min egen kendo, efter den första då det var min tur att vila så tipsade Anders om att jag måste avsluta attackerna bättre och verkligen gå förbi, annars så räknas de inte. Jag ska också tänka på att attackera mer i mitten och vara rak. Sista fick jag köra mot Johanna och då blev det mer graderingskendo eftersom vi båda är inställda på det. Det kändes hyfsat bra tycker jag.

Nu väntar en vecka av mycket uppladdning, planerar att inte träna så hårt denna vecka, kommer förmodligen att gå på passen, men vi får se lite, jobbar natt denna vecka också.

Det Positiva: Kämpa
Det Negativa: Okänsla.

Let`s dance

Over and Out


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0