Iaido, kata 3

Jag höll min planering! Igår tränade jag bara iaido och motstod impulsen att stanna kvar och slå diverse folk i huvudet på kendon.

På Iaidon fick vi lära oss en ny kata, nummer tre, det är väldigt förvirrande när man inte lär sig katorna i nummerordning, 1, 8, 3, vad kommer härnäst?

Den var svårast hittills tycker jag. Börja i sittande och sedan upp till stående, med fötterna ohyggligt nära varandra och så skulle man blocka och hugga. Dessutom hugga lite snett, med spetsen åt höger så att man skar igenom motståndaren. Sedan var det en jättekonstig noto, när man ska hölstra svärdet, jag ska inte ens försöka förklara den i text, men händerna skulle vara i en, för mig, välrigt onaturlig, position. Fick väl till rörelserna någorlunda på slutet i allafall.

Lägger en ett kort filmklipp på den, det går snabbt så man ser inte de enskilda momenten, men en idé får man i allafall. Det gäller att inte snubbla på sina egna fötter bara.




I övrigt har jag åkt tåg idag och varit hos tandläkaren, nu ska jag äta lite och njuta av solen.

Det Positiva: Budo
Det Negativa: Ont i huvudet

Stronger, faster, better

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0