Monty Roberts

Jag har läst en bok, en bok som fick mig att både gråta och skratta. Den hette Hästarna i mitt liv och är skriven av Monty Roberts han har tidigare skrivit Mannen som lyssnar till hästar som jag nu har insett att jag måste läsa.



En väldigt fachinerande man och ett sådant liv han har haft. Nu har jag inte läst så mycket om hans metoder, men det som stod i denna bok verkade väldigt vettigt. Jag har för mig att jag sett lite på TV om honom också och faktiskt testat lite av vad jag lärde mig då, vilket fungerar alldeles utmärkt. Vore väldigt kul att gå en kurs någon gång, speciellt om det nu kommer in en unghäst i mitt liv i framtiden.

Åter till boken, han tar upp några av hästarna i sitt långa hästliv, från Ginger den pensionerade boskapshästen som han red och tävlade redan som 4-åring, via tävlingshästar i western och framgångsrika galoppörer till Shy Boy den vilda mustangen och Johnny Tivio som han säger är den viktigaste hästen i hans liv, den bästa hästen, den mest fantastiska. Alla berättelser är så känslomässiga, hans kärlek till hästarna lyser igenom och hans framgångar inom western och galopp-sporten talar för sig själv. I 40 år använde han sig av Join-up i hemlighet, när han försökte visa världen och ändra synen på den brutala sidan av hästhållning var det ingen som lyssnade. Därför fortsatte han i hemlighet, i en rundpaddok med väggar man inte kunde se igenom arbetade han med häst efter häst och blev mer och mer framgångsrik utan att någon visste varför. Mycket tack vare drottningen av England och hennes hästintresse fick han slutligen möjlighet att visa hela världen, att skriva böcker och att föra sina kunskaper vidare. Med Shy Boy (och Buster) visade han att man inte behöver rep och våld för att fånga en vilhäst, för att få den att låta en rida en, för att få den att vilja vara med människor. I över tjugo år har han rest runt i världen nu och utbildat i hur man lyssnar och kommunicerar med hästar.

Så många fina historier, så mycket glädje och så mycket sorg. Så mycket man kan relatera till om man håller på med hästar.

Rekommenderar det verkligen, helt fantastisk!

Over and Out



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0