En förtjusande man

En förtjusande man av Marian Keyes är en så kallad chicklit, något som jag inte är allt för bekant med så jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Men omväxling förnöjer och jag dök glatt in i ännu en bok.


Boken handlar om fyra kvinnor och mannen som föbinder dem alla Paddy de Courcy, irländsk politiker på väg mot toppen.

Det hela börjar, till hela världens förvåning, med att Paddy har förlovat sig. Störst är chocken för fyra kvinnor. Stylisten Lola, Paddys flickvän, men definitift inte hans fästmö, Alicia som är fästmön som genom tidningarna få reda på att hon ska gifta sig, Marnie och Grace systrarna som kände Paddy i ett annat liv. Det är mycket som döljer sig under den perfekta ytan och hur mycket vågar man egentligen dra fram i ljuset? Fyra liv att följa när de tar sig vidare genom chocken och försöker fotsätta med sina liv. Alla har de sina problem att tacklas med och framför allt måste de tackas med Paddy, en helt förtjusande man, i allafall på ytan.

Jag har lite kluvna känslor efter att ha läst den här boken. Det är verkligen fyra olika kvinnor och det känns i sättet den är skriven på, det är som om det är fyra olika personer som har skrivit. Jag brukar inte bry mig så mycket om meningsbyggnad och andra saker när jag läser, är berättelsen tillräckligt stark så brukar det fixa sig ändå. Men denna gång så blev vissa avsnitt iboken väldigt jobbiga att läsa för att jag irriterade mig på språket, sedan kom man till ett annat avsnitt och så sögs man in i berättelsen igen. Men den var helt okej i slutet i allafall. Det är nog ingen bok jag skulle läsa om och ingen bok som kommer att stanna kvar i huvudet speciellt länge, men har man inget annat för sig så kan man absolut läsa den.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0