Vindens namn

Då jag är inne i något av en läsperiod tänkte jag inviga en ny kategori här, nämligen Lästa böcker och så ska jag skriva lite om de böcker jag läser och gillar. Ofta är jag en människa som fastnar med att läsa om samma böcker flera gånger, men nu har jag verkligen tuffat på med en massa nya bekantskaper som ska komma upp här efterhand. Kanske kan sporra mig till att fortsätta läsa nyheter och inte bara gå tillbaka till gamla trygga vanor.

Först ut är en ny fantasybok som jag hittade på biblioteket och natrultigtvis slukade på ungefär tre kvällar. Den heter Vindens namn och är skriven av Patrick Rothfuss och tydligen är det hans debutbok som legat på bestsellerlistan i New York Times, smarta jag upptäcker inte detta förrän efter att jag läst ut böckerna. På svenska är nämligen första boken uppdelade i del 1 och 2.

Boken handlar i allafall Kvothe i en fantsyvärld inte helt olik någon annan jag upplevt. Magiker, gåtfula varelser, vanliga människor. Kvothe har ett mystiskt förflutet som han helst vill slippa veta av, men så kommer det en krönikör, någon slags skrivare som skriver ner människors livshistoria. Han förstår vem Kvothe är och övertalar honom att berätta sin livs historia. Tillslut går han med på detta och så kastar man sig in i berättelsen om en pojke med oerhörd talang för det mesta. Han växer upp som kringresande artist och fortsätter till universitetet för att studera magi, med ett enda mål, att hämns på dem som mördade hans föräldrar. Men mycket hinner hända innan dess...

Jag heter Kvote

Jag har rövat tillbaka prinsessor från kungar som sover i ättehögar. Jag brände ned staden Trebon. Jag har tillbringat natten med Felurian och kommit därifrån med förståndet och livet i behåll. Jag blev reglerad från universitetet när jag var yngre än de flesta är när de lir insläppta. Vägar som andra fruktar att tala om på dagarna går jag på i månsken. Jag har talat med gudar, älskat kvinnor och skrivit sånger som får trubadurerna att gråta.

Bara en smakbit av vad som komma skall....

Jag gillade den och hoppas att nästa bok snart ska var klar för översättning till svenska, annars får jag fixa den på engelska, för jag vill veta slutet.


Kommentarer
Postat av: Rasmus

Stackars Patrick har skrivit på uppföljaren sen 2007, och vi är många som väntat, och väntat, och väntat...



http://blog.patrickrothfuss.com/2009/02/concerning-release-of-book-two/



2011-03-01 är senaste budet.

2010-10-06 @ 22:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0