Kata 6 och 7

Kendo idag! Och vem dök upp om inte Nisse! Måste erkänna att jag blev ganska glad då. Sedan var det Andreas som ledde passet och inga fler, så tre stycken tappra själar. Vi körde mycket övningar i grupp då så det blev inte så långa vilopauser. Vi körde mycket teknikträning och mycket kontringstekniker Men debana Kote, Ai Men, Men Nuki Do, Men Kaichi Do, Kote Nuki Men och någon till också, svårt att minnas dem alla. Det kändes rätt så bra, vissa har jag inte tränat så mycket förut så det tog några gånger innan jag fick kläm på dem, men minst en gång på vaje teknik kändes det som om det blev rätt. Min favorit är Kote Nuki Men, den som jag försöker komma ifrån i ji-geiko lite. Vi körde också en ny variant, tror att den kallades Kote Kaichi Men och i den fick jag verkigen till känslan av att man använde kraften från den andras shinai för att att hugga Men, jag har aldrig kännt det så tydligt som idag.

Sedan när vi gått igenom en massa tekniker och det snart är dags för ji-geiko blir det dimmigt framför ögonen och jag måste pausa lite. Drack lite vatten och lugnade ner mig, hade nästan bestämt mig för att inte köra mer, men ville ju så gärna, så gärna köra mot Nisse när han nu var på plats. Tog mig samman och fick köra två tåminuters-ji-geiko först mot Andreas och sen mot Nisse. Jag försökte hålla mig i mitten så mycket jag kunde och fast jag var väldigt trött så kändes det helt okej. Men jag fortsatte köra Kote Nuki Men.

Vi körde en ny variant med Kata efter rustningsträningen istället för före idag. Så sedan ägnade vi resterande delen av passet till kata 6 och 7. Jag har kört dem förut, men inte speciellt mycket, så jag kan inte stegen direkt.

Kata 6: Uchidachi börjar i vanlig kamai och Shidachi i gedan. In tre steg, Shidachi pressar uppåt, Uchidachi känner av pressen, backar upp i Hidari-Jodan, Shidachi följer efter och hotar Kote, ner i vanlig kami igen. Uchdachi gör en lite Kote utan attacksteg som Shidachi slår bort och hugger en lite Kote själv. Shidachi pressar, Uchidachi viker undan och Shidachi går upp i Hidari-Johan. Sedan tillbak i kamai och gå tillbaka till mitten.

Denna tror jag att jag fick koll på stegen i , det gick bättre och bättre. Sedan så kommer vi till sjuan och det var ju bra att vi var så få för vi fick gott om plats och jag fick mycket hjälp, så nu vet jag hur man ska göra, inte för att jag kan det, ännu, men jag vet i allafall.

Kata 7: Båda börjar i Kamai. Tre steg in, Uchidachi gör en sned stöt framåt, Shidachi backar ett större steg och typ föser bort stöten, tillbaka till kamai. Sedan ska Uchidachi föra en Mega Men (tror jag mig hört att den kallas), vänser fot fram ett steg, sedan höger och hugga. Samtidigt ska Shidachi ta ett steg med höger fot snett åt sidan, korsa med vänster fot, som ska peka mot motståndaren, hugga Do och gå ner på höger knä, tårna ska vara i marken så att man inte bli försvarslös. Shidachi ska ha ögonkontakt hela tiden, men Uchidachi tappar den då Shidachi hugger Do och försvinner bakom. Då Shidachi har huggit Do kommer svärdet att var ungefä 90 grader ut från kroppen. Uhidachi återfår ögonkontakten genom att vända på huvudet, vända sig mot Shidachi, genom att vrida höger fot, flytta bak vänster och gå upp i Jodan. Under tiden har Shidachi tagit Waki och då Uchidachi vänder och går upp i Jodan, lyfter även Shidachi shinaien över huvudet. Båda hugger ner, Uchidachi går ett steg bak och drar med sig Shidachi upp. Cirklar tillbaka till mitten.

Det är många moment att tänka på och mycket som ska flyta. Jag tror att jag lyckades med alla stegen på rad ungefär en gång. Men det var bra träning, nu vet jag ju hur man ska gå och får nöta och träna lite. Förhoppningsvis blir det lite Kata på Sumi-lägret.

Så vad ska jag tänka på. Jo, i Kata är kamai lite högre än i kendo eftersom bokken och en shinai inte ser lika dan ut, spetsen ska fortfarande paka mot motståndarens halsgrop och för att detta ska ske med bokken måste man höja lite. Sedan så ska jag inte ta eftrasteg när jag attackerar, ska träna på att börja med höger fot och sedan hugga ikapp, Nisse tror att jag kan blir lite snabbare då. Sedan ska jag fortsätta att nöta på att sträcka ut vänset, jag når längre än vad jag tror och måste helt enkelt börja lita på det.

Åh, vad jag längtar efter Sumi nu, ska blir yberkul och spännande. Men först två veckors semester och fjällvandring som jag måste börja förbereda idag! Så mot Maxi och vidare!

Det Positiva: Träna, träna, träna!!
Det Negativa: Dimma framför ögonen.

Jag kommer aldrig att glömma....

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0