Kote-Men och Kote-Do

Dagens träningspass vill jag benämna som ofokucerat, i allafall från min sida. Jag kunde verkligen inte koncentrara mig ordentligt på flera saker samtidigt. Blev attacksteget någotsånär bra missade jag på hugget och tvärtom. Började jobbigt också, Johanna som hade uppvärmingen för Anders hade något att göra inne i samlingsrummet, Johanna tyckte vi skulle öva på utfallshugg, sedan fick vi plåga oss igenom tjugo stycken. Kändes i låren vill jag säga, på ett smärtsamt och bra sätt och jag har ju kommit på att man kan öva dessa hugg hemma för det behöver ju inte vara högt i tak. Så det ska jag försöka göra, nästa vecka ska bli något av en tänings- och hälsovecka har jag bestämt, vilket betyder att jag som bäst håller på att äta upp det sista av äppelkakan. Sedan blev det en till bra övning när vi skulle träna stora tekniker och fick hugga både Men, Kote och Do. Börjar känna att jag har ganska bra koll på Men och Kote nu, men Do är verkligen svårt. Får inte riktigt till det tycker jag, tror att det har något med avståndet att göra. När Anders kom tillbaka fick vi öva kombinationer, Kote-Men och Kote-Do, tror att Kote-Men är min favorit, den känns så häftigt, som om man är världens snabbaste och motståndaren inte hinner blockera. Kan ju bero på att man inte ska blockera i denna övning, men ändå. Sedan började det bli väldigt ofokuserat för mig när vi kom till att mottagaren skulle bestämma öppning, kändes som om det tog hur lång tid som helst innan jag fattade, kom på vad jag skulle göra och sedan attackera. Ännu värre blev det i Ji-geiko, kände att det bara var jobbigt, försökte verkligen, men det ville sig inte. Fick i allafall ingen shinai i huvudet denna gång, alltid ett plus. Helt slut efteråt som vanligt, men till nästa träning ska jag fokusera mera så att jag kan göra en bra ji-geiko på slutet.

I övigt så var det Iaido-SM i helgen. LBK tog ett brons tydligen vilket känns kul, lite klubbstolthet har redan börjat smyga sig in. Dessutom verkar iaido otroligt häftigt och svårt. Anders var med och graderade sig till 1dan, häftigt det med.

Det Positiva: Kote-Men
Det Negativa: Ofocuserad träning.

Hur lång tid tar det att bli ett med svärdet?

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0