Låt den rätte komma in

Fredag är lika med mysdag för mig. Då köper jag något gott i affären, åker hem och myser ned mig i sängen och tittar på tv alternativt film. Så bra sätt att komma in i helgstämningen. Det var ungefär det enda jag gjorde på fredagen också, hade en föreläsning på eftermiddagen, men annars så gjorde jag ingenting.

På lördagen belv det en timmes promenad och matlagning, lasange som kommer räcka till matlådor nästan hela veckan. Sedan tog jag mig in mot stan, stannade på kyrkogården och tände ljus denna alhelgonaafton, det var så vackert med alla ljus och alla människor som gå omkring i mörkret. Jag är inte religös och det är heller inte av någon sådan anledning jag tänder ljus. Det har blivit en slags tradition sedan jag flyrrade hit för tre år sedan, det är en dag man kan minnas de som gått bort under året eller bra tänka på de som inte funnits i livet på länge. Jag tänder alltid ett ljus för farfar och tänker lite extra på honom, de få minnen jag har vill jag inte mista. Dessutom tror jag lite på den gamla föreställningen att alhelgonahelgen är en tid när de dödas andar vandrar omkring på jorden igen. De kan nog göra det andra tider på året också, men speciellt nu.
Fortsatte sedan till bion och träffade Johan, vi såg "låt den rätte komma in", den var bra, men en del saker framkom inte så tydligt om man inte hade läst boken upptäckte vi. Boken var lite halvläskigt, men filmen var inte speciellt läskig, men bra ändå.
Efter bion åt vi god pizza och filosoferade lite. Var jättekallt att cykla hem sen och låg under täcker med överkast och filt för att bli varm när jag kom hem.

Idag for jag ut till Tornby, träffade Johan utanför Biltema och upptäckte att de öppnade först kl 11 då det är alhelgonahelg. Fick vänta tio minuter ungefär och det blev väldig rusning när dörrarna öppnades. Sen vandrade vi omkring där inne ett tag, det är en farlig affär, där kan man hitta mycket roligt. Köpte mig en självläkande cykelslang och en liten cykelpump jag kan ha med mig överallt. Sedan fixade vi min cykel också, så nu är den rustad för en vinter med massa vassa småsten och salt på vägarna.
Cyklade vidare till Plantagen där Johan skulle handla. Det är också en farlig affär. Där finns lyktor, massor av lyktor. Johan älskar lyktor och har flera stycken, men jag har ingen. Sen hittade jag en fin lykta och blev övertalad att köpa den. Sen hittade jag ytterligare en i en annan färg som var precis lika fin. "Äh, köp den också" sen hittade Johan minilyktor som var jättefina, men jag hejdade mig, Johan köpte en i stället och så köpte han en kruka, orsaken att vi över huvudtaget åkte dit. Handlade varsin glass också, jag köpte en sandwisch med pepparkakssmak. Jättegod, Mulle som tipsade mig så ska tacka honom nästa gång vi pratas vid.
Det var soligt och fint idag och det var underbart att cykla hela vägen mellan Tornby och Lambohov, njöt riktigt ordentligt av solen som inte värmde så mycket, men det var härligt med ljuset.

I helgen pratade jag också med min syster också, vi pratade i två timmar, det var kul, har inte pratat så mycket med henne på några veckor, inte sedan vi träffade under Miljödyket. Vi har nu bestämt oss för en resa efter jul och över nyår. Blir nog Egypten och Sharm El Shejk igen, men mest bara sol och slappning denna gång, kanske att det blir dyk också, men vi ska mest snorkla och njuta av sol och värme. Ska bli helt underbart att komma bort och slappna av lite, längtar jättemycket.

Det Positiva: Sol som lyser.
Det Negativ: Lite för lättövertalad är man allt.



Du är som solen och lyser upp mitt liv.

Over and Out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0