Solen värmer frusna själar

Otroligt egentligen vad lite solljus kan göra. Så fort den tittar fram är det som om alla kastar av sig kläderna för att få så mycket sol som möjligt direkt mot huden. Har hört av utbytesstudenter som kommer hit att det är något av de konstigaste de vet om svenskarna. Så fort solen tittar fram så är det shorts och t-shirt som gäller även om det är 12 grader ute och i deras tycke fortfarande kallt. Sedan bor de här en vinter och efter det förstår de oss lite bättre. Här är så mörkt och grått en så stor del av året, vilket tynger ner människor så pass mycket att temperaturen spelar mindre roll, det är ljuset som räknas. Då solen återvänder på våren är det som om alla människor tinar upp ur en vinterdvala och börjar se och upptäcka världen omkring sig igen. Det är i allafall så jag känner det, efter en lång mörk och näst intill snöfri höst och vinter längtar man oerhört efter solen och värmen. Det gäller också att ta varje tillfälle i akt och träffa solen, den är ju inte direkt någon självklarhet i den svenska sommaren.
Så idag gjorde jag precis det, tog en filt och en bok med mig ut och lade mig på gräsplätten utnför lägenheten i linne och shorts och kände solen värma upp mig. Kändes otroligt bra och en förträflig sak att ägna eftermiddagen åt.

Njöt också av kvällssolen från hästryggen, en underbar syn med solen som sakta går ner över slätten. Finns ju inget bättre sätt att uppleva naturen på heller som från hästryggen. Sedan kan man ju diskutera nöjet med att sitta på en häst som tycker att det läskigaste som finns är just naturen. Fick i allafall en trevlig timma med en ny favorit i mitt liv, Jerry, en mycket trevlig varelse som tyvärr är väldigt van vid ridhus, men så sakta vänjer sig vid naturen.

Så min uppmaningen till alla som läser detta är att ta sig ut ur vintermörkret och njuta av solen, våren och ljuset. Det hjälper då mig och förhoppningsvis kommer det även att hjälpa dig.

Dagens Positiva: Ljus och värme som tinar upp en frusen själ.
Dagens Negativa: Godis är alldeles för gott.

Ljuset silrar in genom mörkeret som härskat så länge, ovan vid ljuset skuggar jag ögonen med handen

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0