Kommunikation

Måndag morgon och dags för springtur, lite seg start men det gick bättre, men efter tre kilometer kände jag av vaden som spökat ett tag och bestämde mig för att gå resten av biten, vill ju inte vara helt förstörd inför äventyret som snart börjar. Så var det skolan hela dagen lång och lite slappning innan veckans telefonsamtal hem. Pladdrade i två timmar om ditt och datt som hänt i våra liv sedan sist och det var som vanligt trevligt.

Sitter nu och tittar på ett helt underbart program om en människa som är otrolig på kommunikation med hundar. Han kommuniserar verkligen med dem, förstår dem och lyckas få deras människor att kommunicera bättre. Helt otroligt, han är min nya idol. Fårstår precis hans tankesätt som för mig som håller på med hästar är ganska så självklart. Hästar är stora djur som kan göra i princip vad de vill med oss människor, men de är också flockdjur och det gäller för oss människor att vara ledare i flocken för att kunna umgås på ett säkert och trevligt sätt med hästar. En bra ledare lyssnar på medlemmarna och ser till att medlemmarna är trygga. Har märkt vid flera tillfällen att om jag är trygg är hästen trygg, sen är det naturligtvis något man måste jobba hela tiden på. Slutar hästen respektera dig som ledare är det du som har svikit ett förtroende och måste börja om och bygga upp det igen.

Sen finns det en häst som jag verkligen vill rädda, jag vill att någon duktig människa som kan betydligt mer än mig kan kommunicera med den här hästen och se om det finns något man kan göra. Han är verkligen en så fin häst, men någonstans på vägen har det hänt något som fått honom att tappa respekten för människor. Man får ingen som helst kontakt med honom, han är koncentrerad på allt runt omkring, men aldrig på människan som hanterar honom. Vad som hänt är det ingen som vet, men nu för tiden är han helt blockerad och det är bara att vänta och hoppas att någon kan häva den blockaden, så att han får ett bättre liv.


Så har pirret inför äventyret börja komma också, är så spänd i förväntan och så nervös inför vad som kan hända. Försöker förlika mig med tanken att allt kan hända, men försöker samtidigt inte ha för stora förhoppningar. Vet ju att jag bara bli deprimerad efter besvikelsen. Mer om äventyret kommer i senare inlägg.

Dagens Positiva: Kommunikations människor
Dagens Negativa: Förväntningar som med all säkerhet kommer att grusas

Ett litet steg för människan är ett stort steg för mig.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0