Uppe bland blåa moln

Ytterligare en vecka att lägga till samlingen. Förra veckan blev det 6 dagars ridning, så denna vecka blev det lite mer från marken. Vila på måndagen och sedan körde vi tömkörning i ridhuset på tisdagskvällen. Hade inte världens bästa känsla, men vad kan jag egentligen vänta mig. Det krävs övning att tömköra och numera gör vi det tyvärr inte lika regelbundet som vi i perioder gjort. Jag ska försöka att komma in i det igen, men det är lite svårt ibland att planera då jag helst vill vara själv i ridhuset för att inte störa andra och då blir det lite mer att vi tar det som det kommer. Råkar ridhuset vara tomt så kan tömmarna åka på istället för sadel. Om jag får in lite mer rutin på att vara i stallet på morgonen kanske vi kan lägga in det lite mer strukturerat framöver. Vi avslutade i alla fall med att lösgaloppera lite och löslongera i trav på en volt runt mig.
 
 
Sedan hade vi veckans träning, Maxim var pigg och ganska framåt tyckte jag. Inte överdrivet stel heller så någon nytta gjorde nog tömkörningen. Vi fick jobba med skänkelvikningarna en del i början. Gjorde övningen längs med långsidorna och flytta in rumpan och verkligen få till att han ska flytta. Viktigt för mig att inte glömma ytterhjälperna, ha låga händer och verkligen ta ut innerhanden och visa honom vägen. Blir det bra är det direkt mycket beröm och gå rakt fram som gäller, går det inte så ska jag också gå rakt fram några steg och sedan börja om. Vi fick till det riktigt bra ibland och då gick vi över på diagonalen och jag skulle försöka ta med mig samma ridning in där. Blev också bra tillslut, men det är svårt och knepigt att få ihop alla kroppsdelar kan jag tycka. Känslan i traven blev i alla fall helt magisk efter dessa övningar. Vi jobbade med lite tempoväxlingar och han svarade på så himla fint framåt.
 
Gjorde sedan lite galoppjobb, vi var båda lite trötta, men kämpade på bra. Även här jobbade vi en hel del med tempoväxlingar och det är viktigt för mig att bara ta korta sträckor så det är jag som ökar/minskar och inte att vi ökar för länge, han blir trött och lägger av. Det fick vi i läxa att öva på tillsammans med skänkelvikningarna. Så himla fin kändes han igen och det känns kul, kanske är vi på väg upp ur svackan.
 
Torsdagen blev skogspromenad på morgonen i krispig morgonluft och svag höstsol. Hästlivet när det är som bäst, ja förutom den detaljen att hästen hellre försöker käka ek än promenera med sin matte..
Sedan blev det uteritt på fredagen, premiär för reflexer, skymningsljus och att andas höstluft och se gyllengula träd bli mörkare och mörkare. Jogging kunde vi köra i allafall och han kändes ganska mjuk och fin.
 
 
Sedan blev det ridhus på lördagen, försöka hålla vår plan i ett ganska rörigt ridhus, fokusera på oss och våga rida på även fast det är hästar runt omkring. Välbehövligt för matten, ibland kan man känna sig ganska liten på sin gula häst och inte våga ta plats. Och ibland kan man bli osäker på om andra läst samma regler som en själv eller rider på eget bevåg. Känslan blev väl ganska sådär och Maxim försökte lägga av ett par gånger. Men vi fick till några förvända galopper och att bara mest få till framåtbjudningen i galoppen. I traven försökte jag flytta in rumpan längs med långsidorna, men vet det tusan om vi fick ordning på det hela, får öva vidare helt enkelt.
Avslutade denna vecka med en tur ut i skogen och galoppintervaller i sandbacken och lite extra klättring på hemvägen. Lite lattjolajbanstur med motorcykel mitt i skogen, tack och lov en trevlig kille som stannade, frågade om han skulle stänga av och promenera förbi oss och tog väldigt bra hänsyn. Hjärta till sådana människor <3 Sedan var det vackert väder och en hel del mtb-cyklar att kika på också. Men vi kunde göra våra galoppintervaller ostärda i något så när ordnat tempo. Hade tänkt försöka filma, men det vågade jag inte i galoppen, lite starkt och snabbt blev det bitvis nämligen. Men vi var mycket nöjda när vi skrittade hemåt igen.
 
Det Positiva: Att känna sig stark.
Det Negativa: All hänsyn som inte tas
 
Du är alltid min stjärna
 
Over and Out
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0