Lenaträning med bommar och lite annat smått och gott

Då ska vi se, i onsdags så var matten lite trött och när hon kom till stallet såg det ut som om Maxim blivit utsatt för något slags insektsangrepp, svullna knölar typ på halsen och bogarna (där han är klippt) såg ut som om något bitit honom, men tycker väl att det är lite tidigt för det, kanske att det var någon reaktion på något annat istället. I allafall beslutade jag att vi skulle ta det lugnt och träna lite i repgrimman, det gick bra och han lyssnade på mig större delen av tiden, förutom när det kom två hästar från stallet och red förbi ridbanan.
 
Torsdagen var det träningsdags, något sen matte kom till stallet kvart i fyra, tog in Maximen som faktiskt kom fram till grinden denna dag, tror han var sugen på mat. I allafall så gjorde jag i ordning och gick ner till ridhuset, denna vecka var vi bara två som red vilket var alldeles lagom tycker jag. Maxim var något piggare än tidigare gånger och kände inte den där segheten så värst mycket. Dock var han också lite extra fånig, Lena hade med sig sin hund som fick ligga i ena hörnet, den var skitläskig, speciellt om den rörde lite på sig. Han vande sig, men när vi bytte varv eller gångart så flippade han ur lite igen. Han var också tokig nog att bli rädd för sin egen skugga på sagkanten, fler gånger också! Nåja vi hanterade det och tillslut kunde jag tänka bort det helt och då blev han fin. Vi värmde upp i skritt och skulle ha dem väl framme, fick jobba lite, men tillslut gick det bra, koncentrerade oss på att ha dem raka i halsen. Samma i traven och efter lite värmning fick vi göra lite serpentiner och han var riktigt fin, hann med att ställa om även ganska bra till höger.
 
Sedan hade Lena fixat en liten bomövning, fem bommar som låg på en liten större volt på ena halvan av ridhuset. Dessa höde hon upp i ena kanten med sockerbitar, varannan på höger och varannan på vänster. Vi började med att trava och skulle få plats med två travsteg mellan varje bom. Första gången blev lite pannkaka, springa lite utanför och låtsas bli lite rädd över en av bommarna i mitten som tydligen hade fel färg. Men sedan gick det bra, fick driva ordentligt för att han skulle orka, men han var jätteduktig och kämpade på! Vi gick sedan över till galopp och då var det stuts som gällde över alla bommarna. Vi fick börja i vårt braiga vänstervarv, jag kan väl erkänna att jag inte hade så stor tilltro på min lilla häst (han har aldrig galopperade så många bommar på rad och absolut inte på böjd spår) och även Lena trodde att vi kanske skulle behöva korta avstånden lite för att han skulle klara det. Men se där överraskade han allt, i vänstervarvet var det inga problem alls, han mest bara flöt över och tyckte inte alls att det var speciellt svårt! Högervarvet var jobbigare, men med lite mer stöttning från matten gick det också bra. Vilket ännu en gång visar på att rider matten rätt så gör han precis det han ska. Det var en rolig övning som jag ska försöka göra själv någon gång också, smidigt när man kan använda samma bommar till trav och galopp och inte behöva ta fram så många! Så jag var nöjd efter träningen denna vecka och hoppas på lika roligt nästa.
 
 
Igår så blev det en skrittrunda i solnedgången, pigg och glad häst och så kall luft i lungorna var precis var jag behövde kände jag. Vi tog oss också igenom lite spända ögonblick på ett föredömligt sätt och skrittade relativt avslappnat även på hemvägen.
 
Så idag jobbade jag, men tog lite längre lunchrast och åkte ut till stallet mitt på dagen. Där mötte jag upp en av dem som kommer ta hand om lilla hästen när jag är borta. Hon skulle provrida Maximen lite och jag skulle få känna lite på storhäst. Samma häst som Johan lånade när vi var ute för någon månad sedan kan tilläggas. Röd och fin och lite fjording är det i honom också. Vi började med våra egna hästar och värmde upp lite i ridhuset och sedan bytte vi. Verkligen nyttigt att få känna på en annan häst mot för den man är van vid! Det gick i allafall bra med Maxim och hans nya ryttare även om han försökte vara lite lat ibland också, precis som han brukar, det såg i allafall bra ut och jag känner mig trygg med att lämna honom hos henne när jag är borta. Vi ska rida ut ihop snart också så hon kan testa det med. För egen del gick det också ganska bra tillslut. Han försökte testa lite, men vad härligt det var med en häst som man kan galoppera några varv på volten med utan att driva och stötta allt för mycket. Blev motiverad till att träna upp Maximens kondition och styrka. Dock något ovan vid de lite större kliven, men absolut en häst jag kan tänka mig att rida igen.
 
Imorgon ska jag försöka rida ut lite. På måndag ska vi iväg och kolla sadeln i Mantorp och sedan blir det vila på tisdag. Träning på torsdag som vanligt och förhoppningsvis ska en annan tjej testa Maxim lite en av dagarna, får se om vi får ihop något. Vore ju bra om de är två som kan rida honom, Johan som kan ställa upp en av veckans dagar och så stallägarna som absoluta reserv ifall det kör ihop sig. Vill ju att det ska flyta bra när jag är på andra sidan jorden.
 
Det Positiva: Bra känsla
Det Negativa: Halt väglag
 
Together we are strong

Over and Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0