Guldhästen på väg tillbaka

Vi höll oss i ridhuset resterande av veckans dagar. På onsdagen, kravlade jag mig (bokstavligen) upp i sadeln igen och tog ett ganska ordentligt pass. Först skritt och jobba ganska ordentligt med tempoväxlingar och övergångar. Lekte med lite skänkelvikningar och början till öppna också. Sedan kunde jag inte hålla mig utan travade igång lite och sedan galopperade vi en del. Fokus låg på kvicka reaktioner. När jag ber om fram så ska han fram direkt, jag vill inte sitta och tjata. Det gick faktiskt bättre och bättre, det ska vara vårt fokus nu i början av nästa år att verkligen få till kvickheten lite mer. Efter 40 minuter var jag slut (20 skritt, resterande trav/galopp) så då var vi nöjda och gick upp till stallet för att stretcha lite.
 
 
Igår hade vi bokat in Lena och så tömkörde vi för första gången på väldigt länge (för Lena då). Det var roligt, vi började med att Lena tömkörde och jag hade speciellt bett om att hon skulle hjälpa mig med galoppen. Hon lade ut lite bommar som stöttning, när hon sedan kom igång (och han bröt ut och hade sig i sitt favorithörn) byggde hon till så det blev som en korridor av bommar som han skulle springa mellan på voltens öppna del. Ska jag definitivt använda själv när vi börjar träna mer ordentligt på galopp i töm, hon sa även att jag kunde höja upp dem så de blir mer som en vägg. Vi gjorde också så att jag fick hjälpa till att driva så att hon kunde koncentrera sig bara på tömmarna och sedan bytte vi så att jag fick känna på hur jag skulle göra. Det gick tillslut, tror jag har blivit dels lite stum i händerna tidigare och sedan hamnat lite fel i position. Men nu har jag lite knep att jobba vidare med. Tanken i december att att tömköra 1 gång i veckan och rida i ridhuset en och övriga ska vi försöka hålla oss utomhus. Fram i januari blir det nog ett till pass inne/på bana och lägga till lite bommar/hoppning uppsuttet. När han varit duktig så slutade vi med just den övningen och gick över till trav och upphöjda bommar, som han gjorde så himla fint, jag tömkörde och Lena fixade bommarna och avstånden. När han gjorde travbommarna så fint i båda varven så gick vi över i vänster och så ändrade hon till galoppbommar. Efter ett tag fattade han vad han skulle göra och då blev det toppen. Hon tyckte vi gärna kunde jobba med bommarna på töm, i båda varven i trav och sedan i vänster i galopp också, tills vi kan galoppera utan bommar i höger varv helt utan problem, ingen idé att krångla till det mer än nödvändigt nu. Mycket nöjd med lektionen, bokade in även nästa torsdag så blir det nog rida av då.
 
Idag var han väldigt frågande och undrade varför han fick gå tillbaka till boxen direkt efter borstningen, vaddå vilodag liksom!? Kelig var han också för en gångs skull, söthästen.
 
Det Positiva: Lära sig saker
Det Negativa: Att välja bort
 
The story of my life

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0