You and Me

I fredags hade jag tänkt rida ut, men eftersom det regnade och var så konstigt väder gick vi till ridhuset istället och longerade lite, släpade fram lite bommar också och lade upp några för lite gymnastikträning. Han var duktig och lyfte ordentligt på tassarna. Sedan galopperade vi en del i båda varven, lite komunikationsmissar i höger, men när matten gjorde rätt så tog vi oss runt hela varvet.
 
Efteråt övade vi med klippmaskinen igen, först med ljudet och sedan kom jag på att jag ju faktiskt kunde öva och klippa lite på manen, ytterst lite eftersom jag kapade den med saxen förra veckan, men det var ju ändå nära och bra och lättare att ta bort den om han skulle känna obehag. Han skötte sig så himla bra, bomull i öronen från början och han stod stilla, slickade på godiset när jag höll fram det och även om han undrade vad jag höll på med när jag höll på med manen så gjorde han inget. Härliga hästen!
 
Sedan åkte matten till Stockholm och Maxim fick vila på lördagen när husse var där och även på söndagen då matte kom hem på kvällen och var för trött för att rida. Måndagen så var det också vila, hovslagaren kom ohc gjorde fötterna fina och sedan tog matten mod till sig och klippte! Och som han skötte sig. Reagerade knappt alls, mest ville han nosa på maskinen när den kom nära. Tog så pauser och gav slickgodis för att få det hela till en trevlig upplevelse. Så nu är han klippt på halsen och bogarna, Får se om det blir mer längre fram, tyckte det var lagom som första gång. Rätt jämnt och fint blev det också.
 
 
Idag så blev det då äntligen dags för en ridtur. Maxim var väl inte överexalterad, men med sällskap av två arabdamer så piggade han på sig. Underlaget var kasst och mörkret föll snabbt, men vi var ute i lite över en timme. Mest skritt på hala åkervägar, men lite trav och en kort galopp på grusvägen fick vi också till. Maxim skötte sig bra, med undantaget att han skulle till att nästan gå omkull två gånger, en av gångerna satt jag på och han hamnade på knäna, tog sig dock upp igen tack och lov! Sedan höll han på och fånade sig när vi skulle förbi ridbanan i mörkret och det var hästar där som sprang omkring. Annars gick allt bra. Imorgon ska jag rida i ridhuset tänkte jag och få igenom en hel del saker inför Lenaträningen.
 
Det Positiva: Duktiga bebisen
Det Negativa: Tung i huvudet
 
Together we are strong

Over and Out
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0