Maxi-test och tentatanter

Andra dagen i rad som det blev frukost vid matbordet. Otroligt! Måste få in den rutinen igen, åtminstone för en av dagens måltider.

Började dagen i det eminenta Terra-huset på campus valla. Terra-huset innebär tenta, där finns två stora salar med ensilda bort och stolar i oändliga, långa rader. Terra1 och Terra2 heter dem och idag var det Terra2 som skulle besökas. I Terra-huset bor tentatanterna, även om de är män är de tentatanter. Tentatanterna syns bara till under tentaperioderna, annars är de helt osynliga. Jag undrar vad de gör i läsperioden, längtar de efter tentorna? efter att få stå i en stor sal och övervaka studenter med böjda huvuden och skrivkramp i händerna? att få sitta utanför toaletterna och se till att alla som vill dit skriver upp sig på en liten lista med kolckslag för in och utgång? eller att få blippa in hundratals liu-kort i små digitala läsare? Kanske är de bara helt vanliga pensionärer som för några timmar få betrakta hur unga människor jobbar och sliter sig i håret. En annan sak om Terra jag kom att tänka på när jag satt där i mitt filosoferande, det hänger tygstycken på väggarna, långa avlånga sådana. Hur tänkte de här? Ska man föreställa sig fönster och gardiner på en kal vit vägg? Någon gång ska jag fråga en tentatant, tror de vet allt om terra.

 Eftersom jag efter tentan kände mig ganska motiverad och inte alls speciellt trött som jag brukar (brukar kasta mig i sängen och sova en timme eller två). Duschade jag av mig tentalukten och åkte till ikea. Fick presentkort i födelsedagspresent som det fortfarande var en hel del kvar på så jag shoppade loss. Eller, jag försökte, avhöll mig från ett par saker som jag faktiskt inte kunde se i min lägenhet, men som var väldigt snygga ändå. Attans skulle köpt dem och haft en födelsedagspresent till syster nummer två. Det blev en massa smått och gott, bland annat kryddväxter jag ska ta och odla imorgon, sedan ska jag organisera min garderob med en massa nya smart prylar och så köpte jag snyga glas, bara därför att de var så snygga. Köpte matchande sugrör och servetter också, betyder det här att jag måste bjuda hit en massa människor så jag får användning av dem? eller kan jag sitta här i min ensamhet med festglas, sugrör och fina servetter? Lycklig som få vandrade jag sedan vidare till Maxi som ska testas denna månad.

Kärlek vid förta ögonkastet? Ja, det är mycket möjligt, även om man naturligtvis blir lite vimsig första gången i en ny affär. Så varför är då Maxi så bra? Jo, de har kommit på det här med att folk vill köpa i lösvikt. Musli i lösvikt, där man får blanda som man vill med en massa nyttiga och spännande saker, jag blandade så det stod härliga till, inget som jag testat tidigare blev det, bara sånt som lät gott och nyttigt. Sedan hade de, hör och häpna, sallad i lösvikt! lycka för en ensam tjej som inte orkar äta upp de där enorma påsarna med sallad som finns innan de blir dåliga och måste slängas. Jag hatar att slänga mat, ett sådant slöseri. Tillslut hade jag genomgått nästan hela affären och på min lista stod endast kaviar kvar, snurrar 180 grader och ser en stor gul skylt på en hylla en bit bort "Kaviar - bakom hörnet", då blir man glad.

Släpade sedan hem min två stora papperskassar, men det gick bra tillslut, stannade och bytte grepp undefär 20 gånger på vägen mellan busshållplatsen och porten. Kvällen har ägnats åt mat och bloggläsande. Maten var pizza, färdigpizza för att fira att en veckas ledighet nu börjar. Till efterrätt blev det gräddglass med mangosmak i, ytterligare ett skäl att återvända till affären ovan. Glassen var snuskigt god och jag åt hela paketet, sådan är jag, ska man äta glass kan man lika gärna göra det ordentligt. Nu är jag mätt och efter-tenta-tröttheten börjar komma också, men imorgon är en annan dag och då ska jag ta tag i mitt liv igen.

Det Positiva: Äter man glass finns det inget mer positivt!
Det Negativa: Smutsig lägenhet.

Tillfredsställelse är känslan för ögonblicket.

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0