Hallonplockande

Dagen blev faktiskt som planerat. Skön frukost med bok och ingen stress i sikte. Omklädning till hästkläder och iväg till Hampus. Där blev det trimning på ridbanan och träning inför tävlingen som nu nästan är spikat fyra veckor från nu. Tränade vänd rätt upp och halt på mitten och sedan igångsättning i trav igen. Gick rätt så bra när jag väl började rida rätt och gjorde halt med benen och rumpan istället för med handen. Det gick också betydligt mycket lättare att vända in när jag styrde mer med benen så det sk jag komma ihåg att tänka på. Naturligtvis hade jag bommar med i det hela för annars skulle detblivit protester efter ett tag, nu tyckte jag att Hampus var förvånansvärt positiv till allting och gick på rätt så bra. Den lilla vännen föröskte till och med mjukna lite, men för att göra det gick han ner i skritt när det var meningen att det skulle vara trav, men han ville verkligen vara till lags. Nu jobbade jag inte så mycket på sådant, det är mycket viktigare att han går framåt och ser en mening med att springa i cirklar och göra halt när jag säger det, men visst är det kul när det känns lite skillnad. Sedan blev det galopparbete också, inte så mycket, men i båda varven eftersom Jossan fått för sig att det är Lätt C som gäller i dressyren och då är det, om jag inte minns helt fel, galopp på volt i båda varven, det kan nog med lite god vilja och stor tur gå om jag rider ordentligt på ytterhjälperna. Sedan måste väl Hampus ork tränas upp lite mer, men man får göra så gott det går med den tid som är kvar. Till galoppen byggde jag ett litet hinder också, en del av träningen bestod i att Hampus inte alltid fick hoppa utan bara galoppera förbi och behålla galoppen. Det gick väl sådär, han har en tendens att tränga mot innerskänkeln som en galning och slira i kurvorna, men den glädjen ska jag inte ta ifrån honom, bara han går dit jag vill och i den gångart jag vill. Innerst inne hägrar en lite, liten längtan om att göra alla oerhört förvånade och klara dressyrprogrammet med glans. Av någon anledning är denna längtan och förhoppning mycket större innan jag gått in på ridbanan än vad den är när jag går därifrån.

Efteråt fick Hampus äta gräs medan jag badade honom lite hjälpligt, blir väl en storrengöring innan vi åker iväg, men för nu så blir han väldigt fin när man bara tvättar med vatten också. Sedan gav jag mig av upp i skogen på Hallonjakt. Det sluttade med en Bygga hinder och plocka hallon tur istället. Mycket hallon blev det, en och en halv liter och jag är mycket nöjd med mig själv trots myggbett och fästingar som kröp omkring. Även dessa fick bosätta sig i min frys för nu, men på fredag blir det nog en tur och dessa ska användas på en gång nästan. Jag smider mina planer inför helgen.



Nu väntar en kväll med te och kvällsmacka och sedan ska jag läsa lite innan det är sängen som gäller. Även imorgon ska jag till Hampus och rida. Ingen ridbana dock, imorgon ska vi ut i skogen och springa ordentligt istället.

Det Positiva: Hampushästen gör sitt bästa.
Det Negativa: Mygg och fästingar.

Allt som saknades idag var du...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0