Fjordhäst-SM 2011

Pust, nu har jag suttit med fötterna på soffbordet i ett par timmar och knaprat ostkrokar ur en påse. Helgen har varit helt otrolig, härlig, varm, regnig och underbar. Vilket team vi var! Allt har flutit på så bra, hämta transport, lasta häst, packa saker och åka hela vägen till Örebro, med mig som kartläsare, utan att åka fel en enda gång. Jag brukar vara bra på kartor och vägbeskrivningar, eller det var i allafall vad jag tyckte tills jag började åka till stora städer eller små hästgårdar på landet. Jag var kartläsare när vi skulle till Sörbyholm första gången, och vi åkte lite för långt. Det här var över ett år sedan och så fort vi är iväg på något i fjordhästsammanhang så får jag höra det.

Framme på Karlslund blev vi väl imottagna och kunde snabbt installera Joker i en spilta med mat och oss själva i Jossans föräldrars husvagn. När vi andats lite så gav vi oss på uppgiften att motionera Joker. Han blir alltid lite uppspelt på nya platser med mycket folk och främmande människor, speciellt utan Hampus som trygghet. Döm av vår stora förvåning då han plötsligt uppförde sig exemplariskt. Vi hittade ett tomt ridhus som vi kunde vara i, han har nog aldrig varit helt själv i ett sådant heller, men han kollade knappt och trampade på bra utan att bli för mycket framåt. Både Jossan och jag red och han kändes fin, mjuk och lyssnade bra. Någon i östgötalägret kläckte idéen att det var för att han inte träffat Jossans mamma (och hans ägare) ännu, så hon lovade att hålla sig borta även i fortfättningen. Dock sprack den teorin följande morgon när vi tog honom till vetrinärbesiktningen, men det kommer vi till snart.

Kvällen bestod av att steka hamburgare i husvagn och klämma in så många människor som möjligt, medan regnet öste ner utanför. Husvagnspremiär blev det för mig också.

På lördagen steg vi upp, pigga (nåja) och glada. Strålande sol var det och rätt så varmt. Började med vetrinärbesiktning där jag skulle leda och springa med Joker. Han var helt hyper och slängde med huvudet så att han träffade min kind och gav mig en liten svullnad och skrapsår. Sedan spang jag för långsamt enligt honom, jag har för kort ben helt enkelt, men fick stopp på honom i allafall, sedan taktade vi tillbaka till stallet, kollade lite på början av bruksridningsklassen (Jossan startade inte förrän på eftermiddagen) hejade på östötarna och gick sedan tillbaka till stallet för att ta ut odjuret igen. Alla banor och ridhus var upptagna, så vi försökte oss på att rida ut på den snitslade slingan som fanns erbjuden. Den var väldigt härlig, de verkar ha gott om fina ridvägar i omgivningen. Joker taktade på, ropade efter kompisar, såg sig omkring, snubblade lite, ville gå fort. Men tilllslut så kunde han i allafall skritta någorlunda normalt, jag fick mig en rejäl motionsrunda när jag knatade efter.

Tillbaka igen gick Jossan för att ta igen sig efter den ritten och jag finputrade man, flätade svans och putsade häst. Han blev riktigt fin tycker jag och fann sig snällt i vad jag än gjorde, tyckte nog om att få mat kan jag tänka mig. Sedan så var det dags för start, skrittade bort till framridningen och kom rätt så precis så vi fick göra funktionskontroll direkt och sedan hann Jossan värma lite i trav innan det var dags att gå in på banan. Han skötte sig faktiskt bra. Första hindret var serpentiner mellan koner typ, bollar på toppen som man inte fick ha ner, det var väldigt smalt och han hade ner några bollar, men ändå var det bra gjort. Nästa var en vattengrav där han stannade, backade, gick fram och tittade och sedan gick igenom. (Hade tjuvtränat lite vatten på uteritten också) Dessa två skedde i trav, sedan var det ner till skritt och upphöjda skrittbommar som Joker gjorde plockepinn av, men de tog sig igenom, även genom "rutan" eller vändning i trångt utrymme, sedan passade de på att ta nästa hinder, gatubrunn och bryggan, som de hade problem med i skåne förra året, av bara farten. Så kom de till backa i vinkel. Där fick Joker hjärnsläpp, han har gjort det så många gånger tidigare, men nu förstod han inte vad han skulle göra. Tyvärr drog de på sig ett U där. Vidare till nästa hinder i galopp, tre små hinder skulle det hoppas över, Jokers favorit såklart, han skötte det bra och tog hand om sin ryttare. Sedan var meningen att man skulle galoppera i en halvcirkel runt en damm och på marken låg det ett paraply med navkapsel, den skulle man galoppera förbi utan att hästen drog iväg utanför en spånade linje, här travade de då Jossans ork tog slut lite. Tre halter följde sedan med olika tidsintervall, de klarade alla utom den sista. Sista hindret var trav genom avsmalnande korridor och i mål där Joker var tvungen att bralla lite, då han glömt det inne på banan. Efter funktionkontrollen och avsittning fick jag tyglarna och Jossan satte sig i gräset för att hämta andan. Joker fick komma in i stallet, få en massa klappar, mat och lite godis. Resultatet blev en 11:e plats av 19 tävlande, så i mitten, den högst placerade av alla som fick U på något delmoment. Det var bra jobbat, en svår bana som flera duktiga ekipage hade svårt med.

Tävlingarna var naturligtvis inte slut för det, vi fortsatte som publik och hejarklack, kollade dressyr, köpte lotter (och vann!) kollade lite shopping och gick runt och pratade. På kvällen var det dags för middag som var trevlig med god mat och voltigeuppvisning.

På Söndagen försökte jag gå promenad med Joker, bitvis skötte han sig, men annars var han odräglig. Vi kollade på hoppning i ömsom sol och regn. Det var kul, men många av hästarna fick underlaget och vädret imot sig. Det sista som avgjordes var Allroundklassen, de tre deltagande östgötska ekipagen var de enda som fick runt sina hästar genom hoppningen så de blev placerade 1:a, 2:a och 3:a! Annars så kan föreningen stoltsera med en 2:a plats i SM-hoppningen, 3:e i SM-dressyren och 1:a och 2:a i brukskörningen. Kan var fler placeringar i någon körgren på fredagen som jag inte hann se, har för mig det. Dessutom deltagare i öppna klassen i hoppning som gick och vann! Och många fina ekipage som visade upp sig.

Resan hemåt gick smidigt, hästen gick in på en gång och stod som ett ljus, han och Hampus gnäggade till varandra och Hampus vägrade lämna Jokers sida utan följde efter honom när han travade iväg genom hagen.

Tyvärr så har mina foton försvunnit ur kameran, vet inte vad jag gjort och orkar inte ta reda på det just nu, men en härlig helt var det helt klart!

Det Positiva: Hästhelg
Det Negativa: Man vill så mycket

Dreaming...

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0