Evil Sensei

Var ganska taggad på kendo ikvällmåste jag säga. Jag intalade mig att jag skulle ge vad jag kunde och det skulle gå superbra allting, så det så. Naturligtvis bestämde sig Kalle för att ha en 45 minuter lång uppvärmning/"döda alla muskler i kroppen grej". Vi börjar med att springa, sjunga ramsan, hoppa i sidled, höga knän, hälar i rumpan, spinga baklänges, springa och rulla med armarna framåt, samma sak bakåt, springa och veva armarna åt olika håll (krävs lite tankekraft också), springa och rulla axlar först frmåt och bakåt. Sedan börjar vi det som vi vanligen har som uppvärmning, dock så hoppade vi inte så mycket eftersom vi sprungit. 180 tåhävningar på det. Sedan börjar vi hugga också, 20 yogiburi, 20 nanameburi, 30 senchin kotai-Men, 30 senchin kotai-sairu-Men, 30 senchin Men med en hand.

Bort till kortsidan och göra utfallshugg, fram och tillbaka tills Kalle var nöjd, evil sensei någon? Sedan fick vi också göra när man tar en djup kamai och sedan går mini steg, över hela salen, sedan tillbaka med vanliga zuriachi, samma sak en gång till men med "fel" fot fram viket bara var udda, men bra träning för vadmusklerna. Sedan gjorde vi någon iaido-grej när man skulle stå med knät i 90 grader, vända och hugga ner till 90 grader igen, man skulle håla sig själv så låg som möjligt. Avslutade med haiasuburi, 40, 30, 20, 10.

Och jag höll ihop, även om det var svettigt och jag knske inte hade världens mest engagerade kiai hela tiden.

Sedan skulle vi ju hinna träna kendo också. På med Men och dagens tema var Rak Rygg, första övningen var små Men, vilket kändes helt okej, jag är mest nöjd med att jag tänkte "Rak rygg, foten först" och verkligen försökte efterleva det också. Nästa var små-Do, inga direkta toppar, men heller inga dalar, fick en snärt av shinaien på höften bara. Sedan var det Kote-Men, och jah kände mig snabb och superbäst. Eller nåja, det fanns flyt och jag hade lätta kote som stutsade upp och jag måste kolla med Lollo, men tror inte jag någonsin varit så snabb.

Jag tror att en del av grejen är hela min inställning. Eftersom jag redan på väg till tränngen var inställd på att idag, idag ska det gå bra, så visste jag att jag skulle sätta kote-Men och mycket riktigt kändes det ju som det också när vi körde. Jag måste jobba mer med min inställning. Jag vet att det kan vara bra att träna när man är trött, lite sur eller ledsen, men jag tror det är me bra för hjärnan än det är för min kendo. Min kendo behöve nog att jag har rätt inställning också, mitt självförtroende behöver det och även om träningstimmar är bra att ha, speciellt i början så kanske det börjar bli dags att jobba på andra saker också. Klura, klura, ska diskutera det hela med min partner in crime också.

Resten av tiden körde vi ji-geiko. Den första mot Johanna som jag är rätt nöjd med, inget speciellt, men jag gillade känslan av den. Sedan mot James, den sista på ett tag, det gick väl ungefär som det brukar, blev irriterad då jag instinktivt blockar istället för kontrar. Bad Matilda! Lars var näst på tur, vilket var en kontrast då hans och James kendo skiljer sig ganska mycket åt, men det var trevligt som det brukar, dock ingen minnesvärd träff denna gång. Sedan mot Erik som var ungefär som det brukar, ett slag på Men innan jag vänt mig om, men då sa jag faktiskt till, det träffade inte direkt bakhuvudet, men dåliga vanor ska man försöka arbeta bort innan det händer något (Inspirerad av vår hälsa- och säkehetschef som hade föredrag idag på jobbet).

Sista ji-geikon mot Stina som också var ganska okej, tills jag blir rammad av Kalle som kör in sin häl i min fot strax ovanför fotknölen, inte skönt. Har ett fint blåmärke och en svullnad som jag hoppas lägger sig inom en snar framtid.

Bara för att det var sista ji-geikon var inte passet över. Armhävninga, sit-ups och sneda rygglyft och så allt om igen och sedan fick vi lite shinai-ovanför-huvudet-bakom-ryggen också. Och lite till armhävningar. Men jag kände mig stark efteråt.

Blev lite bastu där jag kände mig ganska vilsen eftersom dataspel gör mig panikslagen (och gör så jag försöker trycka på alla knappar på samma gång). Ibland undrar jag om jag är tillräckligt nördig för kendo, men sedan så slutar jag att undra och tycker det är fint att alla kan vara sig själva. Är man inte så inne på tv-sepl/rolspel, jag vet inte vad, så kan man alltid nörda ner sig i kendoprat och kendohistorier.

Dags att sova lite nu.

Det Positiva: Känsla
Det Negativa: Blockeringar

Make me stronger then yesterday

Over and Out


Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag tycker det låter som att Kalle är sugen på att börja träna iaido igen... :)



Och förresten är tv-spel som man inte kan vinna genom att trycka hejvilt på alla knappar hullerombuller dåliga tv-spel. ;)

2010-12-10 @ 18:19:21
URL: http://www.kendoka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0