Kata

Hemma från träningen! Nu tror jag att jag har hittat den optimala vägen till Ryd, det tog mig ganska exakt 12 minuter att cykla dit. Nästa gång ska jag ta tid på en annan väg, men jag tvivlar på att den är snabbare. Tyckte att jag cyklade i lagom tid, men på grund av vägvalet var jag där tidigt, bara Nisse och Anders som var där. Ingen som kom på ett bra tag och Anders sa "Nu blir det träning med två tränare och en elev", "hemska tanke" tänkte jag, mest för att jag skulle bli tvungen att träna mot en av dem och det är lite läskigt, de andra som har tränat längre, alltså fortsättarna går det bra att träna mot, men jag blir nervös när jag tänker på att jag ska slå på Nisse eller Anders. Tror att jag har alldeles för stor respekt för dem helt enkelt och kommer att tappa allt som jag eventuellt har spirit.

På träningen i allafall fick vi lägga ifrån oss shinaierna på en gång och få ett trä svärd som kallades Bokken, vi skulle nämligen öva på kator. Saknade min shinai, men det funkade detta också, bara att man inte vill nudda någon alls och blev lite försiktig. Ett solit träsvärd vill man inte släppa i någons huvud. Sedan var det kator hela tiden, kator är mönster som man utför på komando eller som ett svar på lärarens rörelser. Det var svårt att hålla reda på alla steg man ska ta fram och tillbaka eftersom perfektion är viktigt, som vanligt, men annars så var det kul. Fick lära oss lite nya rörelser också. Kände mig otoligt snygg i vissa av mönstren. Inte kom det någon och väste om mina händer heller. Nu var det inte huvudsaken idag att ha rätt handfattning, men de brukar säga till om den är helt åt skogen, så jag hoppas att den var halvokej i allafall, jag tänkte en massa på den idag och försökte. Blev inte så intensivt pass som det brukar vara, men gin var blöt ändå, det är den alltid. Efter passet kikade vi snabbt på fortsättarna som hade matchträning i andra delen av salen och Lollo höll på att bli skrämd från vettet av en som gjorde en attack mot dörren. Sedan gick vi till omklädningsrummet och vek Hakama medan Lollo nynnade på sin Hakama-sång och Nettan hatade sin Hakama som inte vill ligga rätt. Nu har jag fått Hakama-sången på hjärnan och förbannar i mitt inre Lollos fantasifulla hjärna.

Imorgon blir det skola igen och kanske, kanske om jag har tur, ett corepass.

Det Positiva: Jag kan knyta och vika nu, nästan i allafall.
Det Negativa: Trött.

Lilla Hakama, lilla Hakama....

Over and Out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0