Mål 2019 och måluppfyllnad

En genomgång av förra årets mål först och så tar vi målen inför året längre ner i inlägget. Året har mest genererat fina minnen med Maxim och vår utveckling tillsammans går stadigt framåt. 
 
Mål 2018
Bruksridning
Vi är nu redan kvalade för FjordSM 2018, om vi ska åka är inte helt klart ännu, det kommer vara i Skövde vilket är nästan lika långt som Vetlanda, det kostar både en hel del tid och pengar. Ska hålla span på programmet och så om det är vettigt upplagt för just oss. Annars är målet en tävling under våren och så DM i höst och där i mellan klämma in träningar för Camilla som hjälpt oss så långt på vägen. Försöka få till stabila rundor och jobba vidare med våra "spöken".
Något SM blev det inte i år, jag hittade inte motivationen att satsa mot det helt enkelt och det var en hel del saker som kom i mellan. Det blev bara en tävling under året, en träning i JUFs regi och en träning på hemmaplan där jag byggde lite och några stallkompisar var med och testade. Den tävling som blev av var DMet som jag är otroligt stolt över, trots en del nya hinder på banan mot föregående år så lyckades vi hålla huvudena tillräckligt kalla och vi slutade på en fin fin 3:e plats och fick vår första lilla pokal. 
 
Dressyr
Fortsätta vår regelbundna träning för Maritha och bli ännu starkare, förbättra skänkelvikningar och förvänd galopp, förstå vad skolorna innebär. Om tid och möjlighet försöka vara med på en av träningshelgerna med SUFF. Tävlingsmässigt kolla ut lämpliga tävlingar och försöka åka på ett par stycken. Jag vill ju fortfarande försöka starta LA, men vi får se lite vad vi hittar på.
Träningen har vi legat i med, inga träningshelg, men väl regelbundna veckoträningar för bästa Maritha. Skolorna blir vi båda fortfarande lite förvirrade av, men poletten kommer nog trilla ner där snart också, så som den gjort med skänkelvikningarna och den förvända galoppen. Fortfarande en hel del att jobba med, men så, så mycket bättre. Vi har varit på fyra pay and rides om jag räknar rätt alla i LA:1 där vi fått mellan 57-64% gång för gång blev det bättre och bättre. Vår debut på LA-nivå skedde i Dannemora i maj och det är den grej jag absolut minns bäst från hela året. Vi får strax över 62% och slutar tvåa! Vår första lokala dressyrrosett fick vi med oss hem. Två till lokala starter blev det, med inte riktigt lika bra resultat, drygt 53% i dem båda, men vi kommer att kämpa oss vidare, tror jag vet vad problemet blev båda gångerna, så bara att lära sig och göra om, göra rätt. 
 
Hoppning
Mer regelbunden träning för Maxim hoppas jag på. Orken hos matten finns tyvärr inte, men förhoppningsvis kommer medryttaren komma igång mer under våren. Kanske kan det bli någon terrängträning för dem också.
Blev bara någon enstaka träning i markarbete och en terrängträning, sedan har medryttaren varit skadad. 
 
Övrigt
Vi ska hålla oss friska och starka, vill helst hitta någon att rida ut med regelbundet som gärna hänger med på längre rundor i lite högre tempo. Annars hoppas jag få till en långtur med gamla stallgänget som nu är lite utspridda över bygden. Vi har pratat om det, men hittills har det inte blivit av. Åka en tur med Maxim Hemhem i sommar och njuta av ridvägarna där.
Någon speciell att rida ut med har vi inte, men vi lyckas pricka in stallkompisar lite då och då vilket alltid är trevligt. Långturen och att åka hemhem blev inte heller av detta år.
Allt som allt får jag ändå vara nöjd med vad vi åstakommit och att jag orkat med så pass mycket som jag gjort.
 
Världens mest lyckliga matte <3
 
Målen 2019
Bruksridning
Det är ganska ofta ett projekt att träna bruksridning, ett projekt som jag ska försöka bli bättre på. Många som uppskattade att jag byggde en liten bana i ridhuset och bjöd in dem att testa så jag ska försöka göra det igen, kanske en gång på våren och en på hösten. Det enda tävlingsmålet är att delta på DM efter sommaren. Vi är kvalade till FjordSMet, men andra faktorer kommer väga in om vi åker eller inte och så får jag se hur det känns om vi vill vara med på bruksen eller inte.
 
Dressyr
Hålla i vår träning, lägga upp en bra planering under våren och vårt största mål detta år är att ta oss till FjordSM i dressyr. För det krävs ett till kval över 60% i LA. Därför ska vi komma ut på tävlingsbanan lite mer under våren än förra året. Jag har kikat lite på tävlingar och försökt lägga upp en plan så får vi se hur bra det kommer gå.
 
Hoppning
Jag ska försöka att lägga in bommar lite oftare, speciellt under longering/tömkörning, om rutinerna håller i sig och jag kan vara i stallet så pass många vardagsmornar som jag kunnat i höst bör det bli lite lättare med det. 
 
Övrigt
För att målen ovan ska kunna nås så kommer vi behöva hålla oss friska vilket nog är lättare för Maxim än matten. Nu i början av året kommer jag förhoppningsvis få avsluta en behandling för min sköldskötel som pågått i över ett år och jag har ärligt talat ingen aning om hur det kommer påverka mig. Att jag fått till så bra rutiner i höst och orkat hålla i trots stor belastning på jobbet och ett intensivt schema i övrigt tillskriver jag till stor del att vi tillslut fick koll på medicineringsdosen jag skulle ta. Kommer den att sköta sig så hoppas jag på att få må bra och ha ork, annars blir det ytterligare behandlingar som av erfarenhet kommer ta mycket energi i anspråk och då får man helt enkelt lyssna på kroppen och inte pressa på för mycket.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0