Weekend i Rumänien och Bröllopsfest

Mitt och Johans framförallt, umgänge i Uppsala består till större delen av hans kollegor som också till större delen kommer från olika hörn av världen. Vilket detta år innebär två weekendresor ut i Europa för att gå på bröllop! Väldans trevligt tycker jag. Så denna helg bar det av till Rumänien för att gå på ett rumänskt-spanskt bröllop mellan två av kollegorna. Jag har bara träffat brudparet ett fåtal gånger, men känner några av de andra gästerna lite bättre så jag följde glatt med. Nästa bröllop i sommar känner jag brudparet lite närmare.
 
 
 
 
Vi tänkte oss i alla fall att vi skulle ha lite extra tid och för att det skulle passa bra med så direkt flyg som möjligt åkte vi ner på fredagskvällen och hem på måndagen. Första natten spenderades i staden Cluj där vi också promenerade omkring på lördagsförmiddagen och kikade på Botaniska Trädgården vilket var väldigt fint, speciellt med blommande tulpaner av alla de sorter. Därefter åkte vi i vår hyrbil till en saltgruva och sedan "the senic rote" till bröllopsstaden Bistrita. Saltgruvan var trevlig och bitvis vacker, även om det var mycket trappsteg att gå i, speciellt om man råkar gå fel. Många steg till stegtävlingen på jobbet. Vägen till staden var intressant och vi tog en del vägar där vi var tacksamma för den extra försökringen som hade tecknats på bilen. Speciellt när det kom en flock med får och blockerade hela vägen och strök väldigt nära bilen när det gick förbi med sina horn. Vi insåg också att de flesta andra förare inte hade så mycket självbevarelsedrift utan körde om på i våra ögon olämpliga ställen samt att hastighetsskyltarna mest verkade vara en rekommendation.
 
 
Staden Bistrita såg vi lite av och den kändes väldigt trevlig och pitoresk. Åt supergod middag på kvällen, tyvärr med otroligt lång väntetid vilket gjorde oss alla på dåligt humör eftersom magen skrek av hunger. På söndagen var själva bröllopet. Första gången jag var med om en ortodox bröllopscermoni, väldigt intressant och brudparet var väldigt vackert!
 
 
Efter det promenerade vi till hotellet där middagen skulle vara, sedan åt vi och dansade från strax efter två på eftermiddagen till efter midnatt. Jag orkade sedan inte följa med ut på stan utan gick och lade mig. God mat, ibland halvdan musik, men det gick att dansa. Blev någon sorts rumänsk ringdans och sedan ett gäng spanska festdanser utöver disco. Fick se en grupp uppträda med rumänsk folkdans. Dansa behövde man göra mellan rätterna för att få i sig så mycket av den goda maten som möjligt. För hungrig behövde man aldrig gå.
 
 
 
På måndagen kom vi iväg vid elva-tiden så vi hade några timmar på oss innan vi behövde vara på flygplatsen. Vi besökte staden Dej och gick en lite promenad, köpte nybakade godsaker på ett bageri och solade i 20 grader och blå himmel. Därefter åkte vi till ett slott som heter Banffy, tyvärr för långt att åka ända till det som kallas Draculas slott, kanske nästa gång. Sedan var det dags att flyga hem igen vilket jag genomförde mestadels sovandes.
 
Helgen kan sammanfattas med mycket mat och dans, för lite sömn och mycket trevligt sällskap.
Jag återvänder nog gärna till Rumänien igen, god mat, mycket att titta på. Nu höll vi oss mest till städer och turistställen och det fungerade väldigt bra, i fråga om att ta sig fram på engelska. Vi åkte genom landsbyggden också och det kändes som om det var en otrolig skillnad. Många där lever på ett sätt som vi inte är vana vid att se och bilar var ungefär lika vanligt som häst och vagn kändes det som. Det fanns också områden där jag inte såg traktorer utan människor gick och påtade på sina åkerplättar med hackor. Så jag uppfattar det som att det finns en enorm skillnad mellan hur människor lever. Människor verkade allmänt mycket mer religiösa också, med religiösa symboler i trädgårdar och så vidare.
 
Det Positiva: Så mycket fina människor
Det Negativa: Tröttheten
 
Maybe I can belive again
 
Over and Out
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0